http://www.dnevnik.rs/sites/default/files/imagecache/Slika-vest/ocene.jpg

Sistem finansiranja po učeniku

Prelazak na sistem finansiranja po učeniku

Prema odredbama člana 155. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, u školskoj 2014/2015. godini, prelazi se na sistem finansiranja po broju učenika. Za ovako ozbiljnu promenu sistema finansiranja, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, moralo je već da bude u poodmakloj fazi priprema koje, između ostalog, zahtevaju:

1. Da se izvrše odgovarajuće izmene u zakonima o osnovnom i srednjem obrazovanju koje se odnose na broj učenika u odeljenju, u skladu sa evropskim standardima i Strategijom razvoja obrazovnog sistema u Srbiji do 2020. godine. Takođe je potrebno uskladiti i odredbe koje se odnose na radno-pravni satus zaposlenih sa nepunom normom časova, jer je važeći Zakon o osnovama sistema, zbog svojih loših odredbi, generator nedopustivo visokog procenta zaposlenih sa nepunom normom časova;
2. Iako je još zakonom iz 2003. godine bio utvrđen rok za racionalizaciju mreže škola, to ni do danas nije učinjeno, pa u Srbiji imamo izuzetno razuđenu mrežu škola, sa velikim brojem patuljastih škola, koje ni ekonomski snažnije zemlje ne mogu isfinansirati. Jedinice lokalne samouprave čija je ovo nadležnost, u saradnji sa Ministarstvom, takođe ne čine ništa po ovom pitanju;
3. Trebalo je već doneti novi Pravilnik o merilima za utvrđivanje cene usluga na bazi ekonomske cene usluga, jer postojeći sistem koji je na snazi od 1993. godine, kao osnov svega, uzima broj odeljenja. Opšte je poznato da Srbija ima na hiljade odeljenja sa 1-15 učenika, što bi po novom sistemu finansiranja značilo gašenje tih škola, a Ministarstvo još nije uradilo ni nacrt novog sistema finansiranja o kome bi moralo da se izjasne škole i druge interesne grupe;
4. Mora se obezbediti i socijalni program ili neki vid stimulativne otpremnine za one koji imaju uslov da odu u penziju, jer će prelazak na ovaj sistem finansiranja dovesti do velikog viška zaposlenih, pa je ovo način da se problem koliko-toliko amortizuje.

Ovo su samo neka od krucijalnih pitanja koja treba rešiti pre no se završi školska 2013/2014. godina, jer će kasnije biti nemoguće sprovesti novi sistem finansiranja, a i bez ozbiljnih priprema, obrazovni sistem će biti doveden do kolapsa i eksplozije nezadovoljstva prosvetnih radnika. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnoškog razvoja, ni po jednom od ovih pitanja, nije učinilo apsolutno ništa, što je za svaku kritiku i osudu.

Izvor: Unija sindikata prosvetnih radnika Srbije

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*