http://www.dnevnik.rs/sites/default/files/imagecache/Slika-vest/ocene.jpg

Систем финансирања по ученику

Прелазак на систем финансирања по ученику

Према одредбама члана 155. Закона о основама система образовања и васпитања, у школској 2014/2015. години, прелази се на систем финансирања по броју ученика. За овако озбиљну промену система финансирања, Министарство просвете, науке и технолошког развоја, морало је већ да буде у поодмаклој фази припрема које, између осталог, захтевају:

1. Да се изврше одговарајуће измене у законима о основном и средњем образовању које се односе на број ученика у одељењу, у складу са европским стандардима и Стратегијом развоја образовног система у Србији до 2020. године. Такође је потребно ускладити и одредбе које се односе на радно-правни сатус запослених са непуном нормом часова, јер је важећи Закон о основама система, због својих лоших одредби, генератор недопустиво високог процента запослених са непуном нормом часова;
2. Иако је још законом из 2003. године био утврђен рок за рационализацију мреже школа, то ни до данас није учињено, па у Србији имамо изузетно разуђену мрежу школа, са великим бројем патуљастих школа, које ни економски снажније земље не могу исфинансирати. Јединице локалне самоуправе чија је ово надлежност, у сарадњи са Министарством, такође не чине ништа по овом питању;
3. Требало је већ донети нови Правилник о мерилима за утврђивање цене услуга на бази економске цене услуга, јер постојећи систем који је на снази од 1993. године, као основ свега, узима број одељења. Опште је познато да Србија има на хиљаде одељења са 1-15 ученика, што би по новом систему финансирања значило гашење тих школа, а Министарство још није урадило ни нацрт новог система финансирања о коме би морало да се изјасне школе и друге интересне групе;
4. Мора се обезбедити и социјални програм или неки вид стимулативне отпремнине за оне који имају услов да оду у пензију, јер ће прелазак на овај систем финансирања довести до великог вишка запослених, па је ово начин да се проблем колико-толико амортизује.

Ово су само нека од круцијалних питања која треба решити пре но се заврши школска 2013/2014. година, јер ће касније бити немогуће спровести нови систем финансирања, а и без озбиљних припрема, образовни систем ће бити доведен до колапса и експлозије незадовољства просветних радника. Министарство просвете, науке и техношког развоја, ни по једном од ових питања, није учинило апсолутно ништа, што је за сваку критику и осуду.

Извор: Унија синдиката просветних радника Србије

Коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*