http://novosti.rs/upload/thumbs/images/2013//02/25n/eko-jankovic_620x0.jpg

Јанковић: Огромни пропусти на штету права ученика

Просветни органи и организације, на челу са Министарством просвете, начинили су огромне незаконитости и пропусте на штету права ученика у организовању матуре за основце, саопштио је заштитник грађана Саша Јанковић
 Ombudsman Saša Janković
Просветни органи и организације, на челу са Министарством просвете, начинили су огромне незаконитости и пропусте на штету права ученика у организовању завршног испита за ученике основних школа, саопштио је у суботу заштитник грађана Саша Јанковић.
Иако су они већ свима очигледни, заштитник грађана званично констатује пропусте на штету ученика, владавине права и образовног система у нади да ће то помоћи суштинским изменама начина на који се обављају послови државне управе у области образовања, за шта су потребне и персоналне промене“, наведено је у саопштењу.

Јанковић истиче да су „незаконитости и пропусти толики, а временски оквир такав да заштитник грађана, по први пут за пет година рада, не може да формулише препоруке којима би се они отклонили или бар значајно ублажили, а да се при том не начини нова штета ученицима или правилима образовања“.

Омбудсман је реаговао поводом начина на који је припремљен, организован и спроведен завршни испит за ученике осмог разреда основне школе.

Заштитник грађана Саша Јанковић је изјавио је да су нарушени и циљеви васпитно образовног процеса, економичност образовног система и начело добре управе, „што је ноторна чињеница коју не треба доказивати“.

Републичка комисија за спровођење завршног испита одлучила је да се резултати неуспешно организованог испита не вреднују при упису у средње школе, али није остварила сврху свог постојања – није спровела успешан завршни испит, наводи Јанковић.

Тиме је, како је наведено, повређено законом гарантовано право ученика да се њихово знање утврди на исти, објективан начин у целој земљи и да се резултати завршног испита, по изричитом слову закона, рачунају у њихов укупан успех, а на основу њега деца упишу у одговарајуће средње школе и образују у правцу који највише одговара њиховом знању, способностима и потребама.

Остваривање циљева васпитно образовног процеса осујећено је без завршног испита, што је констатовао и Национални просветни савет, додаје Јанковић.

Образовни систем, према његовим речима, трпеће због тога што у њему деца неће бити распоређена према објективно утврђеним критеријумима који омогућавају да се свако нађе у школи која њој или њему највише примерена, а да процес образовања који финансирају порески обвезници буде најекономичнији и најефикаснији.

Просветни органи и организације кршили су начела добре управе, јер нису заштитили тајност испитних питања, а посебно јер су по првим сазнањима о нерегуларности завршног испита давали контрадикторне изјаве, настојали да негирају или умање размере проблема, одлагали потребне мере и на крају реаговали када је време у коме се могао исправити пропуст неповратно истекло.

Тиме су укинули сваку могућност да кршење права и штета буду спречени или битно умањени.

„И новац пореских обвезника који се не броји само непосредним трошковима штампања испита је протраћен“, рекао је Јанковић.

Заштитник грађана се најоштрије противи покушају да се одговорност за све пропусте нађе само у кривици службеника за крађу тестова, док се наставља са најавама нових, опет недопустивих „решења“ каква је најава о повећању броја ученика у одељењима да би се изашло у сусрет њиховим „жељама“, чиме би се додатно смањио квалитет образовног процеса.

Просветне власти упорно инсистирају на погрешном путу којим су већ предалеко одмакле, рекао је Јанковић.

Извор Новости

Коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>