http://www.unijasprs.org.rs/images/slike2013/Untitled-1.jpg

Fizičko vaspitanje zapostavljeno u školama

Učitelji vrlo često čas iz ovog predmeta zamene nekim drugim koji je „važniji”, u školama nema fiskulturnih sala…

Iako se i stručnjaci i javnost slažu da je nastava fizičkog vaspitanja zapostavljena u školama i da je i zbog toga ugroženo zdravlje dece, o predlogu mera kojima fizičko treba da se unapredi u školama „koplja” će se lomiti i naredne školske godine, jer i dalje ne postoji saglasnost članova Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS).

Na naše pitanje da li je u predlogu mera ostao sporan stav da u trećem i četvrtom razredu nastavu fizičkog predaju nastavnici a ne učitelji, profesor dr Dušan Mitić, predsednika Komisije za unapređivanje nastave fizičkog vaspitanja NPS-a, rekao je da će o ovom biti više informacija za desetak dana.

Ono što je za sada poznato jeste da se traži da svi đaci u Srbiji imaju ujednačene uslove u školama, da se obezbede uslovi za vanškolske aktivnosti poput krosa, zimovanja ili logorovanja, predlaže se uvođenje plivanja u nižim razredima i skijanja u šestom razredu u vidu kursa, da tokom osnovne i srednje škole đaci imaju po tri časa fizičkog vaspitanja nedeljno…

NPS je o ovom problemu u školama raspravljao još pre dve i po godine, kada je Udruženje pedagoga fizičke kulture zatražilo da se nastavnicima fizičkog vaspitanja ponovo vrate časovi sa učenicima trećeg i četvrtog razreda.

Tada je formirana komisija sa zadatkom da sačini predlog mera za unapređenje nastave, međutim, kako se čulo na poslednje dve sednice NPS-a, na kojima nikako da prođe ovaj predlog, deo članova koji predstavljaju učitelje, izričito su protiv. Zato su se iz rada Komisije povukli predstavnici Saveza učitelja Srbije sekretar Mirjana Ilić i predsednik Petar Anokić, kao i dr Aleksandar Jovanović, predsednik Zajednice učiteljskih fakulteta.

Na prvi pogled problema nema. Nedavnim zakonskim izmenama, ovaj spor je rešen – učitelji će i dalje predavati fizičko vaspitanje u nižim razredima osnovne škole, ali većinski deo komisije i dalje smatra da bi to ipak trebalo prepustiti stručnjacima, odnosno nastavnicima fizičkog vaspitanja.

– Nije ovde sporno da li će sa đacima raditi profesor fizičkog vaspitanja ili učitelj, već to kako naša deca odrastaju. Naš način života utiče da deca nemaju dovoljno redovne fizičke aktivnosti koja im je potrebna za rast i razvoj, što prouzrokuje nepravilan stav, loše držanje, višak kilograma – objasnio je na sednici NPS-a dr Dušan Mitić, inače i nekadašnji dekan Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja.

Po njegovom objašnjenju, realnost je da se časovi fizičkog vaspitanja u školama u Srbiji ne realizuju u propisanom obimu i intenzitetu; učitelji nisu motivisani za rad, vrlo često se čas zameni nekim drugim časom koji je „važniji”, dovoljno je da padne malo kiše pa da se čas uopšte ne održi, u školama nema pravog prostora za vežbanje…

– Učitelji su osposobljeni – pedagoški, stručno, psihološki i ljudski da predaju sve predmete razredne nastave, uključujući i fizičko, sve dok neko ne odluči da ukine učitelje. Jer ako krenemo ovim načinom, onda bi na red došli i drugi predmeti, a učiteljima bi na kraju ostali samo srpski jezik i matematika – prenosi Mirjana Ilić stav Saveza učitelja Srbije i Zajednice učiteljskih fakulteta.

Po mišljenju profesorke dr Zorane Lužanin sa Univerziteta u Novom Sadu, neophodno je da se pretresu i udžbenici, jer se kroz sve predmete dete može upoznati sa zdravim načinom života. Ona podseća da je u Engleskoj 2004. godine bila ozbiljna rasprava da li da se pice izbace iz udžbenika i dodala da se uvek mogu umesto slatkiša uvesti jabuke ili da se na času matematike ukazuje koliko kalorija đak potroši dok sedi za kompjuterom.

Mišljenje Branislava Pavlovića, koji u NPS-u predstavlja Sindikat prosvetnih radnika, jeste da je bolje da se ispred škola sklone kiosci brze hrane i da se deci zabrani da sede ispred ekrana duže od dva sata dnevno. Julijana Vučo iz Društva za strane jezike ukazuje na problem velikog broja učenika koji su po zakonu oslobođeni nastave fizičkog vaspitanja i koji bi ipak morali da imaju neku vrstu aktivnosti.

Iako se čini da je za sada „pata karta”, u narednom periodu biće urađene dodatne analize koje treba da pokažu koliko škola je u mogućnosti da organizuje vannastavne aktivnosti u oblasti fizičkog vaspitanja, koliko škola nema fiskulturnu salu, koliko je dece oslobođeno nastave fizičkog vaspitanja i slično…, a potom će se sačiniti i novi predlog oko kojeg će, nadamo se, stati kompletan NPS.

Izvor:; Politika

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*