Стиже и трећи тест, али какав?

skola_2_0
Мада би већ на крају наредне школске године требало да, сада свршени седмаци, а од 1. септембра осмаци, буду прва генерација која ће на крају основног школовања полагати три теста на завршном испиту.

Предлог програма овог испита није усвојен ни на последњој седници Националног просветног савета. Чланови овог тела имали су бројне недоумице и примедбе у вези трећег, композитног теста који обухвата географију, историју, хемију, физику и биологију, а требало би први пут да се полаже на завршном испиту школске 2013/2014. године.

Према мишљењу  чланова Националног просветног савета нејасно је изложен предлог програма, тако да се не види тачно структура тестова, форма задатака и репрезентативност за област, као и осигурање квалитета у спровођењу с обзиром на неуспех овогодишње матуре. И мада је од самог почетка увођења завршног испита било прецизно дефинисано да ће у овом трећем тесту бити проверавано знање из географије, историје, хемије физике и биологије, једна од замерки је и да су из тестова  изостављени страни језик и уметност, а неки чланови Националног просветног савета сматрају и да би трећи тест требало да буде из једног од предмета по избору ученика, мада таква могућност никада до сада није спомињана. Нема сагласности ни око тога колико сваки од тестова треба да носи бодова у укупном броју бодова, јер до сада је сваки од два теста носио по 20 бодова, што је било узкупно 40 на завршном испиту, док је успех из основне школе доносио још 60 бодова. Уколико би се и трећи тест бодовао са 20 бодова, пореметио би се однос бодова на завршном испиту и оних из основне школе при упису у средњу школу, те не би био као до сада 40 према 60 одсто, него пола – пола.

Замерке чланова националног просветног савета односиле су се и на чињеницу да  још увек нису усвојене међупредметне компетенције тако да се не може на њих позивати у програму мале матуре, те да циљ овог испита треба да буде потврда оспособљености ученика на крају основне школе у складу с циљевима и исходима. Из овог тела стигло је и упозорење да тестови не смеју да подстичу учење напамет и кампањску припрему већ да проверавају знања и вештине усвајане током целог школовања, као и предлог да се композитни тест уради по угледу на ПИСА задатке тако да један задатак проверава одређену комептенцију, али повезивањем различитих области.

ДДевечерски

Потребан издвојен сет стандарда

Национални просветни савет је тражио од Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања да до следеће седнице достави јасније конципиран програм и издвојен сет стандарда који ће се тестирати, као и примере задатака, како би могло да се одлучује о прихватљивости форме испита. Овакво решење са дефинисаним подскупом стандарда важило би за школску 2013/2014. годину, док се не усвоје стандарди за међупредметне компетенције.

Коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>