JOVANOVIĆ: Neće biti otpuštanja u prosveti

Dr-Tomislav-Jovanovic

Kandidat za ministra prosvete je rekao da obrazovanje nikako ne može i ne sme biti potrošnja

Kandidat za ministra prosvete Tomislav Jovanović izjavio je da neće biti otpuštanja u prosveti i nauci jer, kako je kazao, tu nema viška.

 Kategorički govorim – u prosveti i nauci nema viška – rekao je Jovanović novinarima u Skupštini Srbije.

Kako je objasnio, kada se u državi govori da ima mnogo funkcionalno nepismenih, “ne može biti ni viška onih koji obrazuju”.

Prema njegovim rečima, obrazovanje nikako ne može i ne sme biti potrošnja.

- Obrazovanje i nauka su investicije koje ne daju brze rezultate, već posle izvesnog vremena – rekao je Jovanović.

On je ocenio da ono o čemu treba razgovarati jeste saradnja sa inostranstvom u oblasti obrazovanja i nauke.

- Ako naši ljudi odlaze da se školuju, to treba da bude ciljano. Treba ih ciljano slati da se školuju s namerom da se vrate, da znaju gde dolaze. Motiv ne treba da im bude plata, nego da doprinesu državi – kazao je on.

Kako je objasnio, država je u ljude koji se školuju u inostranstvu uložila ogromna sredstva i “valjda smo dužni da toj državi vratimo to što je uloženo”.

Telegraf.rs

5 komentara na JOVANOVIĆ: Neće biti otpuštanja u prosveti

  1. Milan kaže:

    Razlozi su dobri. zaista je bezveze straegija prethodnog ministra da najuri školovane ljude iz prosvete samo da bi se zadovoljili zahtevi MMF i Svetske banke oko smanjenja budžetskih troškova. Pa svaki nastavnik može da učestvuje u raznoraznim obukama. Prostor za kreativnost je neograničen.
    Pođimo redom: nastavnici informatike mogu da drže nastavu svima onima koji žele da nauče da koriste računar (mladi ili stari svejedno). Profesori srpskog jezika mogu da organizju veći broj književnih večeri, tribina i sličnog kako za decu i omladinu tako i za ostale uzraste i u gradu i u selu.
    Ima ljudi koji bi da prošire vidike iz raznih oblasti ali nemaju sredstava za podršku nastavnika.
    Ideja ima puno.
    Potrebno je naložiti nastavnicima koji su potencijalni višak da osmisle programe svog angažovanja prema interesovanjima i mogućnostima postojeće infrastrukture.
    Pošto njihovo delovanje zahteva saradnju sa lokalnom zajednicom to zahteva da se izvrši mapiranje interesnih grupa u lokalnoj zajednici i njihovih interesovanja.
    Ima dosta nezaposlenih mladih kojima treba podsticaj da proširuju vidike i da treniraju svoje radne sposobnosti.
    Da ne govorim o radu sa decom koji je praktično zamro. Sekcije, fakultativna nastava, izleti, tribine, aktivna nastava na zadatu temu, itd. Ima prostora za dodano angažovanje nastavnika.
    Jedino treba ugraditi osigurače da se sve ne pretvori u veliku farsu (čitaj falsifikovanje). Svako angažovanje moa da bude sa jasno postavljenim tehničkim zahtevima ko što je:
    program angažovanja
    plan angažovanja
    indikatori koji će se pratiti (broj učesnika, broj organizovanih časova, itd.) moraju da budu identifikovani
    dokazi o realizovanoj aktivnosti moraju da budu identifikovani
    moraju da postoje mehanizmi monitoringa i evaluacije (supervizori ovih angažovanja)
    moraju da postoje izveštaji (pa ako je nešto neko slagao u izveštaju neka snosi posledice)
    uslov mora da bude vidljivost aktivnosti (svaki ovaj angažman treba da bude praćen veb strnom/sajtom sa publikovanjem svih informacija + fotografije i video zapisi (ne mora da se plaća jer može i besplatno).
    Normative nije teško odrediti.
    Preporučio bih ministru da na sajtu ministarstva formira veb stranu u formi vikija odnosno forum za prikupljanje ideja. Postoje razna udruženja koja mogu da se uključe idejama i tehničkom podrškom. Verovatno bi i kolege koje nisu ugrožene pomogle dobrom idejom. Na prvom mestu ugroženi treba da pokažu inicijativnost, da prepoznaju koje veštine im nedostaju, kako da formiraju timove ljudi koji su u sličnoj situaciji da bi realizovali neki projekat.
    Mada problem mogu da budu prosvetni radnici koji su navikli da „odrade“ svoju normu i da odu kući. Situacija zahteva da više vremena provode u školi i na terenu (u lokalnoj zajednici) i da budu kreativni u korišćenju postojećih resursa. Mnogima će biti teško jer kreativni i inicijativni nikad nisu bili.

  2. Milan kaže:

    Evo još nekoliko ideja.
    Za nastavnike istorije:
    Istoriografski obraditi istoriju lokalne zajednice, njenih institucija, i svega što može da bude interesantno. Za početak mogu da naprave popis izvora (knjige, dokumenti, fotografije, filmovi, crteži, itd.) Pre toga mogu da napišu monografiju svoje škole od njenog osnivanja do danas.
    Za nastavnike likovnog:
    Da obrade pitanje likovnog stvaralaštva u lokalnoj zajednici, da obezbede reprodukcije značajnih radova, da pripreme smotru likovnog stvaralaštva dece opštine (nije zahtevno samo treba malo dobre volje). Da organizuju kurseve likovnog za članove zajednice koji hoć da nauče da slikaju.
    Za nastavnike biologije:
    Da obrade pitanja vezana za biodiverzitet lokalne zajednice, da naprave virtuelni herbarijum. Da prouče biodiverzitet lokalnog praka, sela, itd. Za početak mogu da prikupe spisak raspoloživih izvora.
    Za nastavnike geografije:
    Da obrade odrednice vezane za interesantne lokalitete u zajednici (mesta, reke, potoci, izvorišta, itd.). Da uspostave saradnju sa lokalnom turističkom organizacijom. Da organizuju izlete za decu da konačno upoznaju zajednicu u kojoj žive gde će nastavnik u ulozi vodiča da im prezentira svo bogatstvo kraja u kome žive.
    Za nastavnike stranih jezika:
    Da prevedu na jezik kojem podučavaju decu priloge koje su obezbedile njihove kolege u saradnji sa lokalnom turističkom organizacijom.
    Lokalna turistička organizacija navedene rezultate može da iskoristiti za bolju prezentaciju zajednice u cilju privlačenja turista.
    A mogli bi za početak da naprave i direktorijum/adresar svojih kolega u lokalnoj zajednici i da osnuju opštinski/gradski aktiv za koordinaciju svog rada.
    Takođe bi nastavnici morali da naprave i svoje sajtove/blogove gde će svoj rad učiniti vidljivim svim članovima zajednice jer su na kraju krajeva plaćeni iz budžeta koji obezbeđuju svi građani. Posebno je važno da rezultati rada budu vidljivi da ne bi ispalo da se prosvetni radnici foliraju za novac poreskih obveznika jer savremene tehnologije omogućavaju da se nečiji rad prati skoro u realnom vremenu. Sve od plana i programa, preko izveštaja i rezultata rada treba da bude javno dostupno u razumnim rokovima (oko nedelju dana od događaja)

  3. Milan kaže:

    Ideje su kreirane tako da ne zahtevaju značajnija sredstva jer osnovna infrastruktura već postoji u većini škola (ljudski resursi, računari, internet, većina škola i nastavnika ima digitalni foto aparat, mobilni telefon).
    Ideje su kreirane tako da one predstavljaju u suštini javne radove na revitalizaciji lokalnih zajednica korišćenjem postojećih resursa.
    Umesto da pravimo socijalne slučajeve ljudima možemo da obezbedimo posao iz oblasti njihove kvalifikovanosti i njihovog interesovanja.
    Pošto ljude nećemo otpuštati znači da im treba obezbediti posao. Ako hoće posao neka rade nešto korisno za one koji ih plaćaju (poreske obveznike).
    U fokusu treba da bude unapređenje kvaliteta nastave ali i podrška revitalizciji lokalne zajednice čiji su deo.
    Novac nije problem jer je pitanje budžeta za prosvetu u suštini preraspodela državnog budžeta.
    Umesto da se novac poklanja stranim „investitorima“ i da na kraju dobijemo malo ili nimalo na ovaj način bi smo dobili nešto korisno (produkti rada nastavnika), izgrađeno poverenje u zajednici, ljude koji nisu socijalni slučajevi već korisni članovi zajednice što se dugoročno vraća kroz bolju obrazovanost dece, korisnim projektima za celu zajednicu, boljim profilisanjem zajed nice, itd.
    Srbija rasipa novac na razne budžetske stavke sumnjive vrednosti a dobro osmišljeno angažovanje prosvetnih radnika može da bude ona karika koja nam nedostaje.

  4. Milan kaže:

    Verovatno i ministar i njegovi saradnici ovo čitaju pa mogu da iskoriste ove ideje.
    Možda je najbolje da raspišu javni poziv za ideje kako iskoristiti potencijal koji je trenutno zapošljen u prosveti.
    U inicijalnoj fazi dovoljno je da definišu tehničke zahteve u vezi formi predlaganja (ciljevi zadaci, ishodi, indikatori, potrebni resursi, itd) i da obezbede infrastrukturu (preko Interneta u bazi podataka). Sve treba da bude javno da se ne bi desilo da neki dobr predlog promakne i da se omogući javni dijalog o svim pristiglim idejama (ne foliranje sa dosadašnjim javnim raspravama već pravi onlajn forum otvoren za sve). Adminstratori cele inicijative mogu da budu ljudi iz ministarstva (koji su u istom sosu jer ako se otpuštaju nastavnici u školama to znači da i za njih ima manje posla pa su i oni na udaru).
    Konkurs bi mogao da bude raspisan već koliko sledeće nedelje (potrebno je znati šta se hoće i iskoristiti postojeće resurse) ali bi bilo zgodno da se da prostor školama da neke ideje već sada realizuju u vidu školskog plana rada za 0213/2014.
    Potrebno je definisati uputstvo vezano za minimalni sadržaj ovih novih inicijativa koje će se finansirati iz budžeta i doneti akta kako da se to ugradi u CENUS.
    Evo i konkretnog predloga šta minimalno treba da sadrži inicijativa nastavnika koji je tehnološki višak (ko nema ideja neka posao potraži negde drugde jer u prosveti može da se nađe posao za sve ako se malo šire posmatra mesto i uloga prosvetnog radnika)
    • program angažovanja (ciljevi, zadaci, način realizacije)
    • plan angažovanja (akcioni plan realizacije u tekućoj školskoj godini)
    • indikatori koji će se pratiti (broj učesnika, broj organizovanih časova, itd.) moraju da budu identifikovani
    • dokazi koji će se priložiti o realizovanoj aktivnosti (zapisnici, lista učesnika sa potpisima, tehnički izveštaj o realizovanoj aktivnosti, izveštaj o vidljivosti aktivnosti, itd.)
    • mehanizmi monitoringa i evaluacije (supervizori ovih angažovanja)
    • plan vidljivosti (svaki ovaj angažman treba da bude praćen veb stranom/sajtom sa publikovanjem svih informacija + fotografije i video zapisi (ne mora da se plaća jer može i besplatno – kontrolor realizacije projekta je opšta javnost)
    • model tehničkog izveštaja o realizovanoj aktivnosti (pa ako je nešto neko slagao u izveštaju neka snosi posledice)

    Nema vremena za čekanje.

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*