ЈОВАНОВИЋ: Неће бити отпуштања у просвети

Dr-Tomislav-Jovanovic

Кандидат за министра просвете је рекао да образовање никако не може и не сме бити потрошња

Кандидат за министра просвете Томислав Јовановић изјавио је да неће бити отпуштања у просвети и науци јер, како је казао, ту нема вишка.

 Категорички говорим – у просвети и науци нема вишка – рекао је Јовановић новинарима у Скупштини Србије.

Како је објаснио, када се у држави говори да има много функционално неписмених, “не може бити ни вишка оних који образују”.

Према његовим речима, образовање никако не може и не сме бити потрошња.

- Образовање и наука су инвестиције које не дају брзе резултате, већ после извесног времена – рекао је Јовановић.

Он је оценио да оно о чему треба разговарати јесте сарадња са иностранством у области образовања и науке.

- Ако наши људи одлазе да се школују, то треба да буде циљано. Треба их циљано слати да се школују с намером да се врате, да знају где долазе. Мотив не треба да им буде плата, него да допринесу држави – казао је он.

Како је објаснио, држава је у људе који се школују у иностранству уложила огромна средства и “ваљда смо дужни да тој држави вратимо то што је уложено”.

Телеграф.рс

5 коментара на ЈОВАНОВИЋ: Неће бити отпуштања у просвети

  1. Милан каже:

    Разлози су добри. заиста је безвезе страегија претходног министра да најури школоване људе из просвете само да би се задовољили захтеви ММФ и Светске банке око смањења буџетских трошкова. Па сваки наставник може да учествује у разноразним обукама. Простор за креативност је неограничен.
    Пођимо редом: наставници информатике могу да држе наставу свима онима који желе да науче да користе рачунар (млади или стари свеједно). Професори српског језика могу да организју већи број књижевних вечери, трибина и сличног како за децу и омладину тако и за остале узрасте и у граду и у селу.
    Има људи који би да прошире видике из разних области али немају средстава за подршку наставника.
    Идеја има пуно.
    Потребно је наложити наставницима који су потенцијални вишак да осмисле програме свог ангажовања према интересовањима и могућностима постојеће инфраструктуре.
    Пошто њихово деловање захтева сарадњу са локалном заједницом то захтева да се изврши мапирање интересних група у локалној заједници и њихових интересовања.
    Има доста незапослених младих којима треба подстицај да проширују видике и да тренирају своје радне способности.
    Да не говорим о раду са децом који је практично замро. Секције, факултативна настава, излети, трибине, активна настава на задату тему, итд. Има простора за додано ангажовање наставника.
    Једино треба уградити осигураче да се све не претвори у велику фарсу (читај фалсификовање). Свако ангажовање моа да буде са јасно постављеним техничким захтевима ко што је:
    програм ангажовања
    план ангажовања
    индикатори који ће се пратити (број учесника, број организованих часова, итд.) морају да буду идентификовани
    докази о реализованој активности морају да буду идентификовани
    морају да постоје механизми мониторинга и евалуације (супервизори ових ангажовања)
    морају да постоје извештаји (па ако је нешто неко слагао у извештају нека сноси последице)
    услов мора да буде видљивост активности (сваки овај ангажман треба да буде праћен веб стрном/сајтом са публиковањем свих информација + фотографије и видео записи (не мора да се плаћа јер може и бесплатно).
    Нормативе није тешко одредити.
    Препоручио бих министру да на сајту министарства формира веб страну у форми викија односно форум за прикупљање идеја. Постоје разна удружења која могу да се укључе идејама и техничком подршком. Вероватно би и колеге које нису угрожене помогле добром идејом. На првом месту угрожени треба да покажу иницијативност, да препознају које вештине им недостају, како да формирају тимове људи који су у сличној ситуацији да би реализовали неки пројекат.
    Мада проблем могу да буду просветни радници који су навикли да „одраде“ своју норму и да оду кући. Ситуација захтева да више времена проводе у школи и на терену (у локалној заједници) и да буду креативни у коришћењу постојећих ресурса. Многима ће бити тешко јер креативни и иницијативни никад нису били.

  2. Милан каже:

    Ево још неколико идеја.
    За наставнике историје:
    Историографски обрадити историју локалне заједнице, њених институција, и свега што може да буде интересантно. За почетак могу да направе попис извора (књиге, документи, фотографије, филмови, цртежи, итд.) Пре тога могу да напишу монографију своје школе од њеног оснивања до данас.
    За наставнике ликовног:
    Да обраде питање ликовног стваралаштва у локалној заједници, да обезбеде репродукције значајних радова, да припреме смотру ликовног стваралаштва деце општине (није захтевно само треба мало добре воље). Да организују курсеве ликовног за чланове заједнице који хоћ да науче да сликају.
    За наставнике биологије:
    Да обраде питања везана за биодиверзитет локалне заједнице, да направе виртуелни хербаријум. Да проуче биодиверзитет локалног прака, села, итд. За почетак могу да прикупе списак расположивих извора.
    За наставнике географије:
    Да обраде одреднице везане за интересантне локалитете у заједници (места, реке, потоци, изворишта, итд.). Да успоставе сарадњу са локалном туристичком организацијом. Да организују излете за децу да коначно упознају заједницу у којој живе где ће наставник у улози водича да им презентира сво богатство краја у коме живе.
    За наставнике страних језика:
    Да преведу на језик којем подучавају децу прилоге које су обезбедиле њихове колеге у сарадњи са локалном туристичком организацијом.
    Локална туристичка организација наведене резултате може да искористити за бољу презентацију заједнице у циљу привлачења туриста.
    А могли би за почетак да направе и директоријум/адресар својих колега у локалној заједници и да оснују општински/градски актив за координацију свог рада.
    Такође би наставници морали да направе и своје сајтове/блогове где ће свој рад учинити видљивим свим члановима заједнице јер су на крају крајева плаћени из буџета који обезбеђују сви грађани. Посебно је важно да резултати рада буду видљиви да не би испало да се просветни радници фолирају за новац пореских обвезника јер савремене технологије омогућавају да се нечији рад прати скоро у реалном времену. Све од плана и програма, преко извештаја и резултата рада треба да буде јавно доступно у разумним роковима (око недељу дана од догађаја)

  3. Милан каже:

    Идеје су креиране тако да не захтевају значајнија средства јер основна инфраструктура већ постоји у већини школа (људски ресурси, рачунари, интернет, већина школа и наставника има дигитални фото апарат, мобилни телефон).
    Идеје су креиране тако да оне представљају у суштини јавне радове на ревитализацији локалних заједница коришћењем постојећих ресурса.
    Уместо да правимо социјалне случајеве људима можемо да обезбедимо посао из области њихове квалификованости и њиховог интересовања.
    Пошто људе нећемо отпуштати значи да им треба обезбедити посао. Ако хоће посао нека раде нешто корисно за оне који их плаћају (пореске обвезнике).
    У фокусу треба да буде унапређење квалитета наставе али и подршка ревитализцији локалне заједнице чији су део.
    Новац није проблем јер је питање буџета за просвету у суштини прерасподела државног буџета.
    Уместо да се новац поклања страним „инвеститорима“ и да на крају добијемо мало или нимало на овај начин би смо добили нешто корисно (продукти рада наставника), изграђено поверење у заједници, људе који нису социјални случајеви већ корисни чланови заједнице што се дугорочно враћа кроз бољу образованост деце, корисним пројектима за целу заједницу, бољим профилисањем зајед нице, итд.
    Србија расипа новац на разне буџетске ставке сумњиве вредности а добро осмишљено ангажовање просветних радника може да буде она карика која нам недостаје.

  4. Милан каже:

    Вероватно и министар и његови сарадници ово читају па могу да искористе ове идеје.
    Можда је најбоље да распишу јавни позив за идеје како искористити потенцијал који је тренутно запошљен у просвети.
    У иницијалној фази довољно је да дефинишу техничке захтеве у вези форми предлагања (циљеви задаци, исходи, индикатори, потребни ресурси, итд) и да обезбеде инфраструктуру (преко Интернета у бази података). Све треба да буде јавно да се не би десило да неки добр предлог промакне и да се омогући јавни дијалог о свим пристиглим идејама (не фолирање са досадашњим јавним расправама већ прави онлајн форум отворен за све). Админстратори целе иницијативе могу да буду људи из министарства (који су у истом сосу јер ако се отпуштају наставници у школама то значи да и за њих има мање посла па су и они на удару).
    Конкурс би могао да буде расписан већ колико следеће недеље (потребно је знати шта се хоће и искористити постојеће ресурсе) али би било згодно да се да простор школама да неке идеје већ сада реализују у виду школског плана рада за 0213/2014.
    Потребно је дефинисати упутство везано за минимални садржај ових нових иницијатива које ће се финансирати из буџета и донети акта како да се то угради у ЦЕНУС.
    Ево и конкретног предлога шта минимално треба да садржи иницијатива наставника који је технолошки вишак (ко нема идеја нека посао потражи негде другде јер у просвети може да се нађе посао за све ако се мало шире посматра место и улога просветног радника)
    • програм ангажовања (циљеви, задаци, начин реализације)
    • план ангажовања (акциони план реализације у текућој школској години)
    • индикатори који ће се пратити (број учесника, број организованих часова, итд.) морају да буду идентификовани
    • докази који ће се приложити о реализованој активности (записници, листа учесника са потписима, технички извештај о реализованој активности, извештај о видљивости активности, итд.)
    • механизми мониторинга и евалуације (супервизори ових ангажовања)
    • план видљивости (сваки овај ангажман треба да буде праћен веб страном/сајтом са публиковањем свих информација + фотографије и видео записи (не мора да се плаћа јер може и бесплатно – контролор реализације пројекта је општа јавност)
    • модел техничког извештаја о реализованој активности (па ако је нешто неко слагао у извештају нека сноси последице)

    Нема времена за чекање.

Оставите коментар на Милан Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>