Svaki drugi direktor nije obučen za rukovođenje

deca_ocp_w380_h300

Oko 66 odsto nastavnika u Srbiji su žene. Prosečna starost naših nastavnika je 43 godine, 83 odsto ima završen fakultet, u proseku radi 15 godina u nastavi i predaje u odeljenju sa prosečno 22 đaka. Stalno zaposlenje ima 82 odsto nastavnika, kao i pun fond časova.
Oko 71 odsto je završilo neku obuku stručnog usavršavanja. Ovo je portret tipičnog nastavnika u Srbiji, „skiciran“ u Međunarodnom istraživanju nastave i učenja TALIS 2013. Nastavnici u više od 30 država obuhvaćenih ovim istraživanjem, razlikuju se od naših po fakultetskom obrazovanju (prosek na nivou zemalja učesnica je 91 odsto) i stručnom usavršavanju (90 odsto je završilo neki od tih programa).
A tipičan srpski direktor u proseku je sedam godina na toj funkciji, sa 15-godišnjim iskustvom u nastavi. Radi u školi sa 555 đaka i 45 nastavnika. Školama u Srbiji rukovodi 45 odsto muškaraca, prosečne starosti 49 godina, 98 odsto ima fakultetsko obrazovanje, ali je tek nešto manje od polovine završilo obuku za školsku administraciju i za rukovodioce. Čak 99 odsto naših direktora ne radi u nastavi, za razliku od kolega u drugim zemljama, gde 35 odsto nosi u rukama dnevnik, osim što upravlja školom. Oni su u prednosti i po tome što je velika većina završila obuke za školsku administraciju i rukovođenje.

Prema rezultatima TALIS istraživanja, samo petina nastavnika u Srbiji smatra da je njihova profesija cenjena u društvu (TALIS prosek je 31 odsto), a oni sa više radnog iskustva skloniji su da se ne slože sa ovim stavom. Ipak, među nastavnicima koji tvrde da njihova škola omogućuje zaposlenima aktivno učešće u donošenju školskih odluka, duplo je više onih koji svoj poziv doživljavaju kao poštovan u društvu.

Nastavnici iz Srbije su ispod proseka po stručnom usavršavanju – 71 odsto završilo je neki od programa stručnog usavršavanja, dok je prosek za TALIS zemlje 90 odsto. Više od trećine naših nastavnika navodi da im je najpotrebnija dodatna obuka u radu sa učenicima sa smetnjama u razvoju, a petini za upotrebu novih tehnologija na radnom mestu.

Zanimljivo je da nastavnici u Srbiji kao i njihove kolege iz drugih država smatraju da im je glavni zadatak da pomažu učenicima u istraživanju, kao i da je podsticanje mišljenja i zaključivanja važnije od učenja konkretnih nastavnih sadržaja. U poređenju sa drugim državama, značajno veći procenat nastavnika u Srbiji kaže da je povratna informacija koju su dobili o njihovom radu dovela do pozitivnih promena u nastavnoj praksi (67 prema 62 odsto), metodama rada sa učenicima sa teškoćama u razvoju (60 prema 45 odsto) i korišćenju ocenjivanja za unapređenje đačkog učenja (68 prema 59 odsto). Ta povratna informacija, koji su nastavnici dobili nakon posmatranja njihove nastave u učionici i analize rezultata učenika na testovima, najčešće je stizala od direktora, a potom i od kolega.

Istraživanje je pokazalo i da 80 odsto radnog vremena nastavnici potroše na podučavanje, deset odsto im odlazi na održavanje reda unutar učionice, a osam odsto na administrativne poslove. Oko 18 sati nedeljno provode u nastavi, pripreme im oduzimaju osam sati, ocenjivanje tri sata, administrativni poslovi dva, koliko im odlazi i na timski rad, savetovanje učenika, vannastavne aktivnosti i komunikaciju sa roditeljima. Po tome se ne razlikuju mnogo od kolega u drugim zemljama.

Šta je TALIS?

Cilj TALIS istraživanja, koje se sprovodi pod pokroviteljstvom OECD-a, jeste da se utvrde uslovi u kojima rade nastavnici kako bi se obezbedila efikasnija nastava i učenje u školama. Upoređivanje država po raznim parametrima omogućava da se razmene primeri dobre obrazovne prakse i sagleda kako se druge zemlje suočavaju sa sličnim obrazovnim izazovima. U TALIS istraživanju učestvuju nastavnici i direktori škola. U Srbiji je anketirano 3.857 nastavnika viših razreda osnovne škole i 186 direktora.

Izvor: Danas

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*