Proizvoljno ocenjivanje, boljka školstva

bg (3)_620x0

Na pragu kraja tromesečja, ocene najčešće petaka i učenika prvog razreda srednje škole nekim roditeljima biće iznenađenje. I pored toga što pravilnici o ocenjivanju postoje, oni nisu dovoljni, pa su kriterijumi po kojima profesori ocenjuju prilično neujednačeni. Nadležni najavljuju obuku za nastavnike.

Iako je ono što je u glavi važnije od onoga što je u dnevniku, đaci se teško mire s lošom ocenom. Retki su oni koji priznaju da su je i zaslužili.

Učenici ističu da nastavnici sabiraju ocene sa kontrolnih i pismenih zadataka, ali i da postoje oni nastavnici koji prilikom ocenjivanja obraćaju pažnju na trud i rad učenika.

„Ako je ocena nerealna, može roditelj da dođe da popravi tu ocenu“, objašnjava jedan učenik.

Ukoliko i čuju obrazloženje, ni roditelji se ne mire s lošom ocenom svog deteta.

„Zbog straha od završnog ispita i straha od upisa u srednju školu, jer je konkurencija velika, roditelji su preplašeni i vrše pritisak na razne načine, sve češće i pretnjama“, objašnjava psiholog Lidija Maksić.

Ponekad isto znanje različiti profesori različito vrednuju. Da nisu ujednačeni kriterijumi, priznaju i sami nastavnici.

„Kod nas još vlada obrazovanje tipa ja sam profesor sa svojim karakteristikama, ja tražim ovo – ne tražim ono, moji principi su ovi, a ne oni“, objašnjava Milorad Sokić iz Foruma beogradskih gimnazija.

Odsustvo ujednačenosti tih principa kulminira u kreiranju testova koji se za isto gradivo razlikuju i po težini i po konceptu. Pomoglo bi, kažu, stvaranje opštih zajedničkih testova.

„Imate nastavnika koji daje pet jednakih zadataka po težini, a imate i nastavnike koji kažu ovaj zadatak je za dvojku, ovaj za trojku, za četvorku, za peticu“, rekao je Sokić.

Navodi, tako, da  ne postoji jedan isti test iz hemije na nivou cele Srbije za drugi razred gimnazije, kao ni uputstvo koliko on vredi. „Testove izmišljaju profesori, kao da smo u 19. veku“, ističe Sokić.

Koliko se ocene razlikuju od profesora do profesora ili od škole do škole, uverava nas i činjenica da pojedini vukovci u osnovnoj školi nisu sposobni da u srednjoj opravdaju ocene. U cilju umanjivanja takvih razlika nadležni su već preduzeli korake.

„To je rad na pravilniku i na obuci nastavnika koja bi obuhvatila sve ili skoro sve nastavnike u sistemu ili sve one koji za tim osećaju potrebu kako da se primeni taj pravilnik, kako da se unapredi ocenjivanje“, kaže Snežana Marković iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Jedan deo te obuke biće na Internetu, odnosno, nastavnici će preko računara moći da pristupe kursu ocenjivanja i u interakciji s kolegama i instruktorima, moći da podešavaju kriterijume za ocenjivanje.

Izvor: RTS

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>