Da li će Pravilnik pomiriti zavađene zbog veronauke?

mpn
Najava ministra prosvete Srđana Verbića da je među predlozima za reformu školstva i smanjenje časova veronauke i građanskog vaspitanja uzburkala je srpsku javnost.

I dok se za ograničavanje predmeta Građansko vaspitanje na prva četiri razreda osnovne škole skoro niko nije pobunio, osetljivo pitanje veronauke ponovo deli srpsko društvo. Podsetimo, Verbić je predložio da se izborni predmeti veronauka i građansko vaspitanje pohađaju u četiri razreda osnovne škole, umesto u svih 12 kao sada, a o tom će predlogu odlučivati Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Nacionalni prosvetni savet.

Veronauka i građansko vaspitanje su kao izborni predmeti uvedeni pre 15 godina i za sve to vreme nisu urađene analize učinka tih predmeta niti dometa u obrazovanju dece koja izborne predmete pohađaju kroz osnovno i srednje školovanje.

Srpska pravoslavna crkva oglasila se saopštenjem, u kojem ističe da je, „u godini kada srpsko društvo obeležava petnaestu godišnjicu otkako je Vlada Srbije vratila versku nastavu u škole, Sveti arhijerejski sinod SPC sa zaprepašćenjem primio medijsku „čestitku” koju je građanima naše države (pravoslavnima, rimokatolicima, muslimanima, protestantima i Jevrejima), uputio ministar prosvete Srđan Verbić”.

Kako se navodi u saopštenju SPC, “povratak verske nastave označio je i vraćanje ljudskih prava i građanskih sloboda, prihvatanje obaveze države da poštuje međunarodne norme i konvencije koje je ratifikovala, raskid sa ideološkim nasleđem komunizma u prosveti, pa, sledstveno, i u kulturi i umetnosti; jednostavno: raskid sa totalitarnom prošlošću i vraćanje u porodicu prosvećenih evropskih naroda, kaže se u saopštenju.

S druge strane, Pokret za prosvećeno društvo podržalo je predlog ministra prosvete da se revidira prisustvo verske nastave u obrazovnom sistemu Srbije, ističući da bi trebalo da se preispitaju i ostali školski predmeti i sadržaji i aktivnosti koji podstiču segregaciju učenika i ne doprinose preko potrebnoj toleranciji, navodi se u saopštenju tog pokreta, koji navodi da se već 14 godina verskom nastavom u školama sistemski krši Ustav, po kome je delatnost crkve odvojena od državnih poslova.

Prema rečima ministra prosvete, kako bi se rešilo pitanje izbornih predmeta u planu je donošenje Pravilnika o vrstama stručne spreme. Time bi se omogućilo da nastavnici predaju više od jednog predmeta, ali i uredila oblast vannastavnih aktivnosti u školama i broj časova koje deca pohađaju uskladio sa zakonom. Ukoliko bude donet do marta, Pravilnik bi mogao da počne da se primenjuje već od iduće školske godine.

- Sa sindikatom smo pričali o tome kako bi bilo dobro da se donese novi pravilnik o vrstama stručne spreme koja bi omogućila da nastavnici predaju više od jednog predmeta kako bi na taj način mogli da rešimo bar delimično veliki problem razuđenosti naših škola, a takođe smo razgovarali i kako iskoristiti postojeće sadržaje koje imamo u okviru časova da bi se napravile vannastavne aktivnosti – rekao je Verbić.

On je kazao da je cilj da 40. časovna radna nedelja bude bolje popunjena i ima više vananstavnih aktivnosti, kao i da se smanji broj časova jer se on mora uskladiti sa zakonom.

Verbić je podsetio na to da u školama u Srbiji ima više časova nego što to zakon dozvoljava, ističući da će, u slučaju da se pravilnik donese do marta, sve biti spremno za novu školsku godinu.

Predstavnici sindikata prosvete slažu se u oceni da je neophodno uskladiti pravilnike s propisima i smanjiti broj časova u školama. Ipak, podsećaju, treba obratiti pažnju i na status veroučitelja koji i posle 15 godina nemaju stalno zaposlenje u školama.

Izvor: Dnevnik

Jedan komentar na Da li će Pravilnik pomiriti zavađene zbog veronauke?

  1. Aleksandar kaže:

    Nije tačno ovo što ste naveli. Pokrajinski zaštitnik prava građana je predložio ukidanje verske nastave a zadržavanje građanskog vaspitanja, i to kao obaveznog predmeta. Sinod SPC se takođe založio da građansko vaspitanje ostane u nastavi kao i verska nastava. Građanske inicijative su navele da je neistina da nisu rađene analize vezane za građansko vaspitanje, tako da ne stoji vaš stav da se za “ ukidanje građanskog vaspitanja u osnovnim školama skoro niko nije pobunio“.

    Naime, problem sa građanskim vaspitanje u osnovnim školama je u tome što ga predaju nestručni ljudi ali to može da se reši ako se hoće !

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*