СПЦ: Вербић не мари што се 95 одсто грађана изјаснило као верници

srdjan-verbic

Због изјаве да би грађанско васпитање и веронауку требало свести на четири године учења министар просвете Срђан Вербић нашао се на удару Српске православне цркве и Грађанских иницијатива који су јуче у одвојеним саопштењима критиковали његов предлог.

Министар Вербић изјавио је јуче за Данас да би евентуалне промене у фонду часова за ученике основних и средњих школа могле да почну да се примењују од наредне школске године, уколико сви правилници буду донети до марта. А да би до тога дошло потребно је да Завод за унапређивање образовања и васпитања сачини предлог новог наставног плана (који дефинише број часова по предметима и разредима) и да се о њему позитивно изјасни Национални просветни савет.

Из СПЦ јуче су поручили да „одлучно одбијају Вербићеву иницијативу“ и одговорили му „речима које је покојни премијер Ђинђић, пре петнаест година, упутио његовим идеолошким родитељима: „Господо, закаснили сте! Веронаука иде од септембра!“

„Дакле, и господин Вербић је закаснио. Грађани Србије се неће одрећи стечених људских права и слобода. После овог личног предлога, који је заправо отворени позив на идеолошку сегрегацију већине грађана Србије, можда би требало да се угледа на своје идеолошке родитеље. Притом не би био потпуни губитник јер би његово министровање остало упамћено бар по овој епизоди и бар за извесно време“, наводи се у саопштењу из Канцеларије Светог Синода.

Додаје се да је Синод СПЦ са запрепашћењем примио медијску „честитку“ коју је грађанима наше државе упутио министар просвете и то у години када српско друштво обележава 15 година откако је влада, у садејству са традиционалним црквама и верским заједницама, вратила верску наставу у јавне школе.

„Очигледно је да господин Вербић не узима у обзир основно значење речи министар – онај који служи народу – јер не мари за чињеницу да се 95 одсто грађана Србије у слободној демократској процедури изјаснило као верници. Повратак верске наставе је означио и враћање људских права и грађанских слобода, прихватање обавезе државе да поштује међународне норме и конвенције које је ратификовала, раскид са идеолошким наслеђем комунизма у просвети, па, следствено, и у култури и уметности; једноставно: раскид са тоталитарном прошлошћу и враћање у породицу просвећених европских народа. Како изгледа, господин не мари ни за став већине својих колега министара, ни за мишљење првог министра, а ни за позитивне законе који регулишу ову област“, наводи се у саопштењу.

Синод сматра да би и укидање грађанског васпитања нанело велику штету, јер се ученици који похађају наставу овог предмета уче примењивању хуманих вредности, људске солидарности и поштовању људских права и слобода. Веронаука и овај алтернативни предмет се разликују по терминологији, али су по садржају сродни и комплементарни, истиче се у саопштењу.

А из Грађанских иницијатива јуче су позвали министра Вербића и надлежне институције да ревизију предмета грађанско васпитање започну јавном расправом, а не паушалном претпоставком да је потребно његово делимично укидање. У отвореном писму министру, из те невладине организације су поручили да о промени плана и програма грађанског васпитања отвори широку јавну расправу који ће омогућити укљученост свих заинтересованих у реформе које се спроводе у образовном процесу.

У Грађанским иницијативама наводе да се слажу са Вербићевом констатацијом да се избором између два предмета ствара сегрегација између ученика, али тврде да се то неће променити ако се фонд часова смањи.

Извор: Данас

Један коментар на СПЦ: Вербић не мари што се 95 одсто грађана изјаснило као верници

  1. Katarina Ivanić каже:

    Taj narod što se ovog puta zalaže za versku nastavu i građansko vaspitanja u školama, da li zna da je to opterećenje za i ovako preopterećene učenike? Građansko vaspitanje je oduvek bilo deo tematike časova odeljenjskog starešine, a crkva je svoja vrata uvek držala otvorena za one koji su želeli da se bliže upoznaju sa njenim načelima.

Коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*