Prosvetarima za usavršavanje nedostaju i pare i programi

dru-skole_620x0
Po Zakonu o osnovama sistema obrazovannja i vaspitanja, nastavniku se, ukoliko se stručno ne usavršava, suspenduje licenca. Međutim, to se ne primenjuje bar iz dva razloga – nedostatka sredstava za stručno usavršavanje i neodgovarajuće ponude programa stručnog usavršavanja. Prema propisanom, da bi zadržali radnu dozvolu, nastavnici su bili dužni da se stručno usavršavaju van škole i da tokom pet godina, učešćem na seminarima ili drugim vidovima obuke, sakupe 120 bodova. Pošto se pokazalo da je to za većinu visok prag, Ministarstvo prosvete je novim Pravilnikom o stručnom usavršavanju nastavnika propisalo obaveznih 100 bodova.Utvrđeno je da je u srednjim školama nešto manje od 70 odsto nastavnika i stručnih saradnika skupilo 80 bodova, dok je u osnovnim školama, u prethodnom periodu, broj potrebnih bodova u prikupilo samo 55 odsto nastavnika. Komisija koja je radila na izmeni Pravilnika zaključila je da su razlozi za to dugogodišnji nedostatak sredstava za stručno usavršavanje, neadekvatna ponuda programa i to što se različite obuke koje nastavnici masovno pohađaju nisu priznavale – objašnjava Mirjana Bojanić, savetnica ministra prosvete.

Nedostatak novca osnovni je problem. Seminari koštaju po učesniku i do 10.000 dinara i organizuju se u velikim centrima kao što su Beograd, Novi Sad i Niš, što onima koji treba da doputuju u te gradove dodatno povećava evnetualne troškove koje je teško izdržati s prosečnm nastavničkom platom nešto većem od 37.000 dinara.

Zato su novim Pravilnikom uvedeni i besplatni seminari, koji će biti vrednovani i u sistemu napredovanja provetnih radnika. Njime se uvode i onlajn obuke i onlajn seminari, kao sve su češći vid stručnog usavršavanja u Evropi, pa i kod nas. Sada treba da se po vrednosti izjednače sa dosadšanjim klasičnim seminarima i stručnim konferencijama.

Nastavnici moraju da se usavršavaju, kako bi skupili bodove da obnove licencu. Ona se prvi put dobija polaganjem državnog ispita, nakon provedenog oređenog vremena u nastavu i rada sa mentorom. Kasnije se, na svakih pet godina, obnavlja na osnovu skupljenih sto bodova.

V. Crnjanski
Oduzimanje licence

Sem zbog neprikupljenih boidova, po zakonu se licenca oduzima nastavniku, vaspitaču i stručnom saradniku ako je osuđen za krivično delo nasilja u porodici, oduzimanje maloletnog lica, zapuštanje i zlostavljanje maloletnog lica ili rodoskrnavljenje, primanja ili davanja mita. Osim toga, licenca može biti oduzeta onima koji je prestao radni odnos zbog povrede zabrane diskriminacije i povrede zabarane stranačkog organizovanja i za tu namenu korišćenja prostorija obrazovne ustanove.

Izvor: Dnevnik

Jedan komentar na Prosvetarima za usavršavanje nedostaju i pare i programi

  1. Miloš kaže:

    Mislim da je veliki problem organizacija. Zapravo „mali bogovi“ direktori, su oni koji određuju ko će iz kolektiva ići na usavršavanje. Uvek, ili gotovo uvek, to su jedni te isti članovi kolektiva. Za mnoge seminare se u kolektivu i ne zna, zato što je velika greška što je sve pretpostavljeno tim „malim“ ljudima. Ako neko i sazna, a to se događa, pa pita da li može i on da bude član neke grupe koja je odabrana, jer odabrani se pozivaju čak i na seminare koji se organizuju u matičnoj školi. Pre nekog vremena prisustvovala sam u jednoj školi odabrana od strane svoje uprave da učestvujem na seminaru. Tamo radi moja koleginica koja je potvrdila da iz njihove ustanove prisustvuje mali broj kolega jer je kolektiv izmenjen, a rečeno je da seminaru ne treba da prisustvuju oni koji nemaju licencu, i oni koji nemaju neodređen status. Začudilo me je, pa sam se malo raspitala i u svojoj ustanovi, isti način odabira. Znači u školi, organizatoru seminara, članovi kolektiva ne mogu jer iz nekog razloga nisu dobili licencu, ili nisu imali zakonsku mogućnost da još uvek dobiju neodređen status nisu važni za kolektiv, već se prikupljaju, ili KUPUJU, okolne simpatije za određene sujetne „veličine“. Takvih se „dobrotvora“ koji svojoj ustanovi podmeću nogu, treba što pre rešiti, ali teško, teško je doći to tog stepena jer očigledno da više nikom nije važno kako je ljudima, već kako je onim koji koriste najniže lične vrednosti da predstave pravu sliku remek dela koje su napravili. Što je još gore, u razgovoru se saznaju mnoge stvari, ne vole ih kolege, ne voli ih lokalna zajednica, ne vole ih roditelji, a oni sve jači i jači. Neverovatno, ali istinito, znači da su u interesnoj sferi onih kojima odgovaraju baš takvi jer im ciljevi nisu na većem nivou definisani, samo lično zadovoljenje, nasuprot opšteg dobra i zajedničkih vrednosti.

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>