Šarčević: Dualno obrazovanje uvodimo postepeno

mladen-sarcevic_660x330

Ministar prosvete Mladen Šarčević izjavio je za Radio-televiziju Vojvodine da od januara naredne godine kreće obuka direktora škola koje su dobile loše ocene u aktuelnoj eksternoj evaluaciji, a reč je o čak trećini škola u Srbiji, dok će oni direktori čije škole su dobile dobre ocene biti pohvaljeni. On je u emisiji Pravi ugao RTV-a pojasnio da će se obuka odnositi na one škole koje su u dobile ocene jedan ili dva, pošto se trojka i četvorka po tom modelu ocenjivanja smatraju dobrim ocenama.„Uskoro kreće obuka direktora škola koje imaju jedinice i dvojke. Direktori moraju da imaju licencu za rad i da budu obučeni. Kod nas postoji neselektivnost izbora kadrova u prosveti već decenijama unazad. Mi trenutno istražujemo gde su otišle pare koej su bile namenjene za obuku“, istakao je ministar prosvete.

Šarčević je kazao da to nije „objava rata“ direktorima škola, već da je neophodno da se uvedu sankcije za samovolju. Najavio je da će i zakonske izmene koje se pripremaju biti usmerene u tom pravcu.

„Ministarstvo je godinama unazad razvlašćeno, a kad dođe stani-pani, onda se Ministarstvo poziva na odgovornost. Imamo situaciju da direktore škola biraju školski odbori u kojem Ministarstvo, odnosno osnivač, nema većinu. A to će biti promenjeno ako promenimo zakon i strukturu odbora tako da osnivač ima većinu. Tada ćemo moći više da uradimo“, naveo je on.

Kada je reč o problemima u komunikaciji između Ministarstva prosvete i direktora škola u pogledu angažovanja nastavnika koji su na spisku tehnološkog viška na mestima koja su upražnjena, ministar je poručio da će i tu biti sankcionisanja onih direktora koji na ta mesta angažuju nove kadrove.

„Ako neko ne zapošljava na upražnjena mesta nekog ko je tehnološki višak i koga država već plaća, već nekog drugog, onda je to budžetski prekršaj. Moraju se zapošljavati ljudi sa te liste, inače će biti sankcija. Možemo da pošaljem inspekcije u škole… Imamo i situacije da neki ljudi s aliste za tehnološki višak odbijaju da rade pošto već primaju platu, alini to neće biti moguće“, istakao je on.

Odgovarajući na pitanje da li se najavljenim uvođenjem dualnog obrazovanja Srbija opredeljuje da školuje jeftinu radnu snagu za strane investitore, Šarčević je rekao da je dualno obrazovanje glavna tema u svim evropskim zemljama, ali da Srbija neće preslikati ničiji model već koristiti iskustva drugih kako bi ih adekvatno kombinovala.

„Dualno obrazovanje u užem smislu jesu majstorski profili, ali to nam je potrebno, ne možem svi biti doktori nauka. Mi smo napravili projekat i očekujemo da za tri godine oko 60 odsto srednjoškolaca možemo dovesti u dualno obrazovanje. Ali ono obuhvata četvorogodišnje školovanje, tako da nakon toga može da se ide i na studije. Tak da u širem smislu dualno obrazovanje obuhvata i fakultet“, rekao je on.

Dodao je da klasično dualno obrazovanje takođe podrazumeva rad za određenu firmu i da je tad ono kooperativno obrazovanje, te da će Srbija koristiti nekoliko kombinacija modela dualnog obrazovanja čije uvođenje je najavio od sledeće školske godine. Ali, ne u stoprocentnom obimu, kako je napomenuo, već postepeno, u skladu sa razvojem privrede.

„Mi pravimo nacionalni model dualnog i kooperativnog obrazovanja i kako se bude razvijala privreda, tako će se i to razvijati“, ukazao je.

Upitna zašto se stručna javnost protivi ovom modelu i zbog čega su u njegovu izradu uključeni premijer, Privredan komora Srbije i nekoliko ambasada, a ne i Prosvetni savet i naši stručnjaci koji su pisali strategiju obrazovanja – ministar je odgovorio da će uvođenje dualnog obrazovanja početi u obimu u kojem to bude moguće i da se neće raditi po nekom uveženom modelu, već našem.

„Ovom do sad nije pridavana pažnja, svega 13 škola je to prihvatilo u prethodnom periodu. Ali, kad se uključila Privredna komora došlo je do povećanja broja kompanija koje žele da se uključe. I to će ići postepeno kako se razvija privreda“, rekao je on.

A upitan da li su to zapravo dodatne subvencije stranim investitorima, jer je reč o nemačkom, austrijskom i švajcarskom modelu, odnosno iz zemalja odakle dolazi najveći broj stranih investitora u Srbiji, jer država plaća školovanje kadrova za rad u tim firmama, umesto da one same plate njihovo školovanje – ministar je rekao da će postojati ugovori sa investitorima i roditeljima učenika. On je naveo i da je Švajcarska najviše uložila da se ovaj model obrazovanja uvede u Srbiju iako ima manje kompanija u odnosu na druge zemlje.

„Oni od toga nemaju velike vajde, ali mi imamo. Jer, ako neki investitor želi da dođe u neku sredinu da uloži a tu nema kadra, on neće doći“, ocenio je Šarčević.

Na pitanje zašto se u privatnom biznisu nije i sam opredelio za takav koncept obrazovanja – s obzirom da je učestvova u osnivanju gimnazije „Milutin Milanković“ i ekonomske škole „Kosta Cukić“, kao i obrazovnog sistema „Ruđer Boškoivć“, a koji nisu bili orijentisani ka dualnom obrazovanju – i zbog čega akcenat reformi obrazovanja nije na inovacijama većina jeftinoj radnoj snazi, ministar je rekao da „neko mora da leči, a neko da popravlja kola, nisu svi vukovci“.

„Ministarstvo intenzivno radi i na povećanju broja studenata IT sektora. Informatika se uvodi kao obavezan predmet od sledeće godine“, naveo je on.

Komentarišući najavu premijera Aleksandra Vučića o povećanju plata prosvetarima, Šarčević je kazao da mu nije poznato koliko će to povećanje tačno iznositi i da li se odnosi i na naučnike.

„Cilj je da se trajno reši finansiranje nauke kroz kombinovani model. Konkursi su zaustavljeni, ali oni su sami sebe minirali, jer su neki instituti smatrali da je bolje da se finansiraju preko budžeta, a oni koji su inovativniji da je to bolje kroz projekte“, kazao je ministar prosvete.

Izvor: RTV

 

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*