KAKO JE DRŽAVA POSLALA PROFESORE U ĆOŠAK Bahati đaci maltretiraju i vršnjake i nastavnike, a SISTEM IH ŠTITI

nastavnik

Gotovo da nema odeljenja bez bar jedog bahatog, bezobraznog ili najblaže rečeno nevaspitanog učenika koji svojim ponašanjem na času ometa rad i svojih vršnjaka i nastavnika. Najgore od svega što oni mogu slobodno da nastave tako da se ponašaju, jer adekvatne kazne za takvu decu ne posotoje, razgovori sa psiholozima i pedagozima ne pomažu, a nastavnicima preti čak i otkaz, nekada i batine besnih roditelja, ukoliko pokušaju da kazne dete zbog neprimerenog ponašanja.
Nastavnici često ne mogu ništa da urade i urazume nevaspitanu i bezobraznu decu

Jedna od metoda nastavnika u pokušaju da osiguraju mir na času jeste to da stavljaju decu koja su potpuno različitih osobina stavljaju jedno pored drugog, očekujući da će oni međusobno delovati jedan na drugog. Međutim, u takvim situacijama nekada se postiže upravo suprotan efekat – nemirno dete se ne popravlja, već u „svoj svet“ uvlači i ono dete koje do tada nije pravilo probleme.

Hiperaktivnost ili bezobrazluk – gde je granica?

Iako mnogi ponašanje nevaspitane dece povezuju sa hiperaktivnošću, tu se lako može napraviti razlika, a ako se dete odmalena tretira kao hiperaktivno, a da to nije potvrđeno od strane stručnjaka, bezobrazluk se onda još teže iskorenjuje.

Učiteljica Slavica Plavšić tvrdi da su nevaspitana deca ispadima koje prave uvek glavna u društvu, a da zbog njih najviše ispaštaju deca koja su za primer.

Učiteljica: Zakon nije na našoj strani

- Vaspitana deca u društvu nisu zanimljiva, dok ona nevaspitana, nažalost, svojim zadirkivanjem drugih, puštanjem muzike na času, dranjem, zabavljaju ostale pa su često i omiljeni u razredu. To predstavlja veliki problem, jer je zakon na njihovoj strani, dok su nastavnicima srozana sva prava toliko da deci ne smemo da kažemo ni da su nevaspitana. Oni onda postaju glavna tema na roditeljskim sastancima, razrednom veću i na časovima razredne nastave, a o deci koja su divna, slušaju i uče niko ne priča – započinje priču učiteljica.

Kako kaže, deca su u školi zaštićena kao beli medvedi, a dečiji bezobrazluk obično dolazi iz porodice.

Dvojka na poklon i uticajni roditelji

- Kazne za decu u školi ne postoje, nema više ponavljanja razreda jer se dvojke poklanjaju, a zbog uticajnih roditelja ocene iz vladanja naglo skaču na kraju godine, te se više ni slabom ocenom deca ne mogu kazniti. Jedino preostaje odlazak kod pedagoga i psihologa, ali ti razgovori često nisu od koristi – objašnjava ona.

Kako tvrdi, dešava se da dete u njenom razredu smeta drugima, ne prestaje da priča ili udara drugu decu, pa na taj način ometa one koji žele da uče, ali ona je našla nekoliko rešenja.

Dovijanje nastavnika

- Počnem da rešavam problem razgovorom, kažem detetu da to nije lepo, ali nasamo ne pred drugom decom. Zatim mu zadam neko zaduženje koje će ga pokazati u boljem svetlu bude li sve uradio kako treba, ali ga i ističem kada uradi nešto dobro pa makar to bila i sitnica. Ako ni to ne upali, kažem razredu da ga ne primećuju kada pravi gluposti. Kada se deca ne smeju šalama tog učenika, ono shvati da više ti postupci nisu interesantni pa se smiri – objašnjava učiteljica Slavica.

Mobilni na času uobičajena pojava, a zabranjena

Za razliku od nje, učitelj Dejan Čairović ima malo drugačije metode.

- U prosveti sam 26 godina, i od mojih početaka pa sve do danas puno toga se promenilo, nažalost uglavnom naginje ka negativnom. Ja radim u seoskoj školi i iako su odeljenja mala, a razredi često spojeni, desi se da bude jako nemirne dece koja ometaju rad i učenje ostalima. U tim slučajevima se sa njima borim tako što izvedem nemirnog učenika ispred table i zamolim ga da obeća da se više neće tako ponašati ili posle nekoliko upozorenja u dogovoru sa roditeljima otkažem put na ekskurziju tom đaku. Obično takve kazne urode plodom, deca se postide ili im bude žao zbog odsustva sa ekskurzije pa se ponašanje promeni. Ipak, na neku decu se ne može uticati – priča za „Blic“ Čairović, koji radi kao učitelj u OŠ „Sava Kovačević“ u selu blizu Smedereva.

Nevaspitan roditelj, nevaspitano dete

Specijalista za školsku psihologiju, Biljana Lajović, kao razlog za ovakvo stanje u školama navodi to što se roditelji oslanjaju na školu i na to da će nastavnici popuniti ono što su oni propustili u vaspitanju svoje dece.

- Nije redak slučaj da vidite na ulici roditelja kojem dete vrišti u rukama jer želi da dobije igračku ili još jednu vožnju u luna parku, a da roditelji ne znaju šta da rade. Još u tom periodu počinje da se oblikuje dete, a ono lako nauči kako će da dobija stvari koje mu nisu dozvoljene. Koliko su problem popustljivi roditelji toliko su često problem i nevaspitani, a nije redak slučaj da dete nevaspitanog roditelja bude takođe nevaspitano. Jer dete uči po modelu – kaže psiholog.

Zbog njihovog bezobrazluka ispaštaju oni učenici koji bi da prate nastavu

Sagovornici se slažu da dete u školi mora da zna svoje obaveze, a ne samo svoja prava. Međutim, u poslednje vreme sve se okrenulo naopako. Nastavnici nemaju efikasne kaznene mere za đake, a saradnja nastavnika i roditelja je sve slabija.

Zakon predviđa kakvo ponašanje treba sankcionisati i koje su kaznene mere, ali kako objašnjavaju nastavnici, sve se to na kraju školske godine poništi i učenici tako prođu nekažnjeno.

EVO ŠTA KAŽE ZAKON, KOJE SU TO VASPITNO DISCIPLINSKE MERE

Član 113. Zakona o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja

Sa učenikom koji vrši povredu pravila ponašanja ili se ne pridržava odluka direktora i organa škole, neopravdano izostane sa nastave pet časova, odnosno koji svojim ponašanjem ugrožava druge u ostvarivanju njihovih prava, škola je dužna da, uz učešće roditelja, odnosno staratelja učenika, pojača vaspitni rad aktivnostima: u okviru odeljenske zajednice, stručnim radom odeljenjskog starešine, pedagoga, psihologa, posebnih timova, a kada je to neophodno da sarađuje sa odgovarajućim ustanovama socijalne, odnosno zdravstvene zaštite na promeni ponašanja učenika.

Učenik može da odgovara za lakšu povredu obaveze utvrđenu opštim aktom škole, za težu povredu obaveze koja je u vreme izvršenja bila propisana ovim ili posebnim zakonom i za povredu zabrane iz čl. 44. i 45. (zabrana diskriminacije i nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja) ovog zakona.

Teže povrede obaveza učenika jesu:

1) uništenje, oštećenje, skrivanje, iznošenje, prepravka ili dopisivanje podataka u evidenciji koju vodi škola ili druga organizacija, odnosno organ;

2) prepravka ili dopisivanje podataka u javnoj ispravi koju izdaje škola ili organ, odnosno ispravi koju izda druga organizacija;

3) uništenje ili krađa imovine škole, privrednog društva, preduzetnika, učenika ili zaposlenog;

4) podstrekavanje, pomaganje, davanje učeniku i upotreba alkohola, duvana, narkotičkog sredstva ili psihoaktivne supstance;

5) unošenje u školu ili drugu organizaciju oružja ili drugog predmeta kojim može da ugrozi ili povredi drugo lice;

6) ponašanje učenika kojim ugrožava vlastitu bezbednost ili bezbednost drugih učenika, nastavnika i zaposlenih u školi i koje dovodi do njihovog fizičkog i psihičkog povređivanja;

7) upotreba mobilnog telefona, elektronskog uređaja i drugog sredstva u svrhe kojima se ugrožavaju prava drugih ili u svrhe prevare u postupku ocenjivanja;

8) neopravdano izostajanje sa nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada više od 25 časova u toku školske godine, od čega više od 15 časova nakon pismenog obaveštavanja roditelja, odnosno staratelja od strane škole;

9) učestalo činjenje lakših povreda obaveza u toku školske godine, pod uslovom da su preduzete neophodne mere iz stava 1. ovog člana radi korekcije ponašanja učenika.

Za povrede iz stava 3. tač. 8) i 9) ovog člana obavezna je postupnost u izricanju mera.

Učenik, roditelj odnosno staratelj odgovara za materijalnu štetu koju učenik nanese školi, namerno ili iz krajnje nepažnje, u skladu sa zakonom.

Član 115. Zakona o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja

Za povredu obaveze, odnosno zabrane propisane ovim zakonom, mogu da se izreknu mere, i to:

1) za lakšu povredu obaveza učenika, vaspitna mera – opomena, ukor odeljenjskog starešine ili ukor odeljenjskog veća, u skladu sa opštim aktom škole;

2) za težu povredu obaveza učenika, vaspitno-disciplinska mera – ukor direktora i ukor nastavničkog veća, a za učenika srednje škole i isključenje učenika iz škole, odnosno škole sa domom

3) za učinjenu povredu zabrane iz čl. 44. i 45. ovog zakona, vaspitno-disciplinska mera:

ukor direktora ili ukor nastavničkog veća, premeštaj učenika od petog do osmog razreda u drugu osnovnu školu na osnovu odluke nastavničkog veća, uz saglasnost roditelja, odnosno staratelja i škole u koju prelazi, a za učenika srednje škole – isključenje učenika iz škole, odnosno škole sa domom.

Zaključnu ocenu iz vladanja utvrđuje odeljenjsko veće na predlog odeljenjskog starešine na kraju prvog i drugog polugodišta na osnovu sagledavanja ličnosti i ponašanja učenika u celini, procenjivanjem njegovog ukupnog ponašanja i izvršavanja obaveza propisanih zakonom i izrečenih vaspitnih ili vaspitno-disciplinskih mera i njihovih efekata. Ocena iz vladanja popravlja se kada dođe do pozitivne promene u ponašanju učenika.

Izvor: Blic

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*