Novi pravilnik za škole – uz sveske i olovke nekome i metla

bg-kazne-skola-pkg-130918-kvp-20180913-185912089-mxf-still001

Nova školska godina – novi i Pravilnik Ministarstva prosvete za osnovne i srednje škole. Predviđa novi način kažnjavanja nedisciplinovanih učenika. Dosadašnjem sistemu ukora dodaje se i takozvani „društveno-koristan rad“ – za svaki prestup, biraće se odgovarajući radni zadatak sa liste koju je preporučilo Ministarstvo.

Može li nova disciplinska politika povećati bezbednost u školama ili je, tek pucanj u prazno?

Uz sveske i olovke, nekima od njih uskoro bi mogla da zatreba i metla – jer u rukama neposlušnih učenika, rekvizit tetkica postaje školski pribor. Ko zasluži ukor, dobija i radni zadatak, a sve po propisima novog Pravilnika Ministarstva prosvete.
„Cilj određivanja društveno-korisnog odnosno humanitarnog rada u školama koji se ostvaruje u skladu sa ovim pravilnikom, jeste prevencija nepoželjnog i društveno neprihvatljivog ponašanja učenika kroj razvoj poželjnih i pozitivnih oblika ponašanja“, navodi se u pravilniku.

Takozvani „društveno-korisni zadaci“ dodeljivaće se po principu teži prestup – stroža kazna.

Blaže mere propisuju se za nošenje neprikladne odeće, prljanje školskih prostorija, ometanje nastave i slično. U teže prestupe spadaju psihičko i fizičko nasilje, prepravljanje ocena u dnevniku, donošenje alkohola, narkotika, pirotehnike, pa čak i oružja.

Princip lečenja boljki srpskog školstva naizgled je jednostavan – ko uprlja učionicu, mora da je ukrasi; ko uvredi druga, piše sastav o ljudskim pravima.

Kazne za teže prestupe mogu biti čišćenje podova, ili učešće u aktivnostima kroz koje se uči izbegavanje problematičnog ponašanja. Problematični učenici mogu da se iskupe i radom u organizacijama poput Crvenog Krsta ili Svratišta.

Ako učenik pretuče vršnjaka moraće da mu pomogne da do kuće odnese torbu i da mu se nađe pri pisanju domaćeg zadatka.

„Sve ono što treba da radimo inače, da radimo sa decom, da ona budu odgovorna, da pomažu drugoj deci, da govore o nenasilju, da drže predavanja, da sređuju za sobom, da srede učionicu, oni sve to predstavljaju kao kaznu. Dakle ono što je zapravo normalno i što bi ttrebalo da bude u školi njnormalnije, da se družimo, da pomažemo jedni drugima, da vodimo računa o stvarima, o opremi, mi sada posmatramo kao kaznu“, kaže Saša Stefanović iz Udruženja roditelja.

Kako god ih zvali, zadaci će se odvijati pod budnim okom nastavnika. I to i van radnog vremena i tokom vikenda – propisano trajanje je od 15 do 45 minuta dnevno, od 4 do najviše 16 dana uz pauze. To je moguće na papiru, ne i u praksi – kaže struka.

„Znači, učenik pogreši nešto, bude kažnjen, kada učenik bude realizovao taj svoj društveno-koristan rad mora da prisustvuje i nastavnik. Znači i nastavnik je kažnjen automatski zato što je učenik nešto napravio“, kaže Zvonimir Jović iz Unije sindikata prosvetnih radnika Vojvodine.

Za primedbe koje su se našle u ovom prilogu – u Pravilniku o disciplini nije bilo mesta. Dokument sastavljen bez konsultovanja nastavnika i roditelja, stupa na snagu 15. septembra.

Izvor: N1

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*