„KO TE VOZI NA POSAO“ Inspekcije češljaju poslodavce, na udaru više od 2 miliona radnika – prevoz na ruke ili busplus

gradski-prevoz-1127x642

Kada bude usvojen novi Zakon o računovodstvu i reviziji, a biće u novembru, zaposleni će svojim poslodavcima morati da dokumentuju svaki trošak za odlazak i povratak sa posla. U prevodu, ukupno oko 2,2 miliona radnika u Srbiji moraće da donose fiskalne račune sa kioska kada uplate “Bus plus” ili račune za gorivo ako na posao dolaze svojim kolima.Izuzetak su oni kojima će firma mesečnu markicu za prevoz plaćati direktnom uplatom preko računa gradskom prevozniku.

Naime, firme su do sada polazile od mišljenja Ministarstva finansija od 5. juna ove godine koje propisuje obavezu poslodavaca – da za isplate zaposlenima na ime troškova prevoza poseduju odgovarajuće „računovodstvene isprave“ koje dokazuju da ovaj novac zaista predstavlja naknadu za dolazak i odlazak sa rada, što je, inače, neoporeziv iznos za poslodavca.

“Najnovijim izmenama naknada troškova za prevoz moraće da bude dokumentovana, što znači da će radnik morati da ima račun. Time će, praktično, biti pogođeni svi zaposleni koji ne koriste gradski prevoz”, objašnjava u razgovoru za “Blic Biznis” Snežana Mitrović, predsednik Računovodstvene komore Srbije.

“Do sada su pravo na naknadu za dolazak na posao imali svi u skladu sa opštim aktom i do propisanog neoporezivog iznosa. Sada se menja situacija i svi koji dolaze na posao svojim automobilom, a koji bi takođe morali da imaju pravo na naknadu troškova prevoza, moraće to da ugovore sa poslodavcem. Poslodavci će to verovatno izbegavati jer se ne smatra da je to korišćenje privatnog auta u službene svrhe”, navodi naša sagovornica.
Istovremeno, i zaposleni su u dilemi, a mnogi su se pobunili i zbog protivzakonitog zadiranja u privatnost jer su pojedini poslodavci anketirali radnike u želji da saznaju kako putuju od kuće do posla, da bi u skladu sa tim prilagodili i svoje obračune.

Obavezan račun

S obzirom na to da Mišljenje nije pravno obavezujuće, za većinu poslodavaca je predstavljalo enigmu kako da ispravno obračunavaju i isplaćuju troškove za prevoz, a kako bi izbegli bilo kakve sankcije Poreske uprave. Takođe, zabrinuti su i koliko će najavljene izmene ubuduće zahtevati dodatnog rada administracije, jer će velike kompanije morati da prikupljaju i čuvaju obimnu dokumentaciju o nadoknadi troškova prevoza zaposlenih.

To je, prema rečima poreskih stručnjaka, u suprotnosti sa odlukom Vrhovnog kasacionog suda od pre nekoliko godina u kojoj stoji da zaposleni ima pravo na naknadu za prevoz i da nema obavezu da to dokazuje.

Kazne

Sada se očekuje da će novim Zakonom o računovodstvu i reviziji, koji bi trebalo da bude usvojen u novembru, biti definisane kaznene odredbe, pa će država moći da počne kontrolu sprovođenja propisa. Samo na osnovu Mišljenja ministarstva to nije mogla da radi, a samim tim ni da određuje kazne.

Snežana Mitrović smatra da se najavljena izmena planira samo da bi se pomoglo gradskom prevozniku u Beogradu, i da nije dovoljno vođeno računa o zaposlenima u drugim gradovima, gde ljudi ne koriste javni prevoz, već svoje automobile.

“Pravo na naknadu za prevoz definiše se i u Ugovoru o radu, ali pravo za korišćenje sopstvenog automobila u službene svrhe se ne može podvesti pod naknadu za prevoz jer su to zakonom definisana dva različita davanja i oporezivanja”, ističe ona i upozorava da su moguće razne zloupotrebe i da mogu biti ugroženi i poslodavci i zaposleni.

Kako navodi knjigovođa jedne privatne firme u Beogradu, u slučaju nepostojanja verodostojne isprave koja dokumentuje troškove prevoza za dolazak i odlazak sa rada, isplate zaposlenima u ovu svrhu će biti tretirane kao nedokumentovani trošak i poslodavcima se neće priznati kao rashod kod obračuna poreza na dobit. Neće biti priznat ni propisani neoporezivi iznos iz Zakona o porezu na dohodak građana.

“To znači da će oporeziva dobit da se poveća za nepriznate troškove, a samim tim i iznos godišnjeg poreza na dobit firme”, ističe naš izvor.

U slučaju zaposlenih koji na rad dolaze pešice, biciklom ili bilo kojom drugom vrstom prevoza čiji se trošak ne može dokumentovati, to praktično znači da neće imati pravo na naknadu za prevoz. Kako navodi naš izvor, ako poslodavac ipak želi da radniku, na neki način, isplati ta sredstva može se dogovoriti sa njim da ovaj novac opravda računom nekog drugog troška.

“Svakako, neko bi trebalo da vodi evidenciju o tome ko je i koliko naplatio za prevoz i čime se trošak pokriva. Ako je mali broj zaposlenih u administraciji preduzeća, sve ovo jeste dodatni, opterećujući rad…”

Stručnjaci objašnjavaju i da, ukoliko se poslodavac opredeli za opciju da radnicima ipak isplaćuje troškove prevoza u okviru plate, moraće taj iznos da oporezuje, pa samim tim i zaposleni mogu očekivati manji ukupan iznos u svojim novčanicima.

Izvor: Blic

2 komentara na „KO TE VOZI NA POSAO“ Inspekcije češljaju poslodavce, na udaru više od 2 miliona radnika – prevoz na ruke ili busplus

  1. Dača kaže:

    Meni nije jasno zašto je jedini priznati trošak za dolazak autom gorivo, kada auto osim goriva troši i gume, ulje, kočnice i još mnogo toga. Kao što auto ne može da stigne od mesta do mesta a da ne potroši gram goriva, rako ne može da stig e a da ne potroši sloj guma i sl. Isto važi i za biciklistu, on ima račune za gume, godišnje servise… Ni karta za taj bus plus nije samo cena goriva već i troškovi autobusa, plata vozača, profit…

  2. Ina kaže:

    Postovani, vecina ljudi koja radi u privatnom sektoru je ucenjena da donosi gotovinske fiskalne racune za gorivo u vrednosti od 3000din do 4000din, kako bi poslodavac mogao da pravda putne troskove koje ne plaća zaposlenima. Ovaj problem, koji je globalan, narocito u Beogradu se moze vrlo jednostavno rešiti. Napravite zakon gde ce poslodavac morati da uplati GSP-u iznos u prosecnoj vrednosti mesecne karte za svakog zaposlenog. Tako ce zaposleni vise koristiti javni prevoz, novac se moze preusmeriti na nova prevozna sredstva, budzet bi svakako bio u vecem suficitu nego sada a i izbegla bi se zloupotreba zakona o nadoknadi putnih troškova zaposlenima. Ukoliko bi gradjani u ovom slučaju vise koristili javni prevoz od privatnig, smanjile bi se guzve u gradu i smanjio bi se nivo zagadjenja vazduha.

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*