Мала матура, велика забуна

vesna

Иза нас су остали Велики четвртак, Велики петак, Велика субота и Васкрс. Васкрсни понедељак и уторак, Светле недеље, претходе данима који су посвећени Светим мученицима Евпсихији, Терентији и Антипи. По један мученик за сваки дан онлајн пробног завршног испита.

Министар Младен Шарчевић, најавио је да ће проба мале матуре бити одржана 22, 23. и 24. априла, по унапред утврђеном распореду, српски језик, математика и комбиновани тест. Да не би било изненађења, извршена је и проба пробе, то јест, тестирање платформе за онлајн пробу мале матуре. Како је поменутој платформи одређеног дана, 14. априла, било немогуће приступити и урадити демо верзију теста, приступило се отклањању застоја. Из Министарства просвете стигло је образложење да су повремени проблеми очекивани и да се отклањају у ходу. Стиче се утисак, да су проблеми очекивани, јер се одлуке доносе у ходу и стихијски, што доводи до опште забуне када је полагање завршног испита у питању, као и закључивање оцена на крају школске године.

Омиљена и много пута поменута реч у изјавама министра Шарчевића, релаксирајуће, донела је много стреса малим матурантима, њиховим родитељима и наставницима. Како из Министарства просвете, науке и технолошког развоја свакодневно слушамо дисонантне тонове, све мање смо сигурни шта да очекујемо, а о релаксирајућој хармонији да и не говоримо. Oчигледно да је по среди велика забуна, јер збуњени су како ученици, тако и наставници. Како ће изгладати полагање мале матуре и према којим критеријумима ћемо закључивати оцене, питања су на која званичници још увек нису одговорили. Најављено је да ће бити измењен Правилник о оцењивању, с обзиром на то да сада нема тромесечја, ни досадашњег вида завршног испита. Тањуг преноси изјаву министра Младена Шарчевића, да ће се проба мале матуре извести тако што ће задаци бити дистрибуирани путем онлајн платформи и РТС-а, а да ће ученици имати много времена, три дана по 12 сати. ,,На тај начин желимо да им укажемо да нема потребе да преписују или питају некога, јер то не служи ничему. Ти се тестови неће оцењивати и служе само за једну врсту дијагнозе, да поставимо дијагностику шта су прошли, шта нису, да бисмо онда још наредних месец и по могли да им дајемо јасну подршку да би се што боље припремили за малу матуру“, казао је Шарчевић.

Како су пробом мале матуре, према изјави министра, на испиту и породица и ђак, родитељи својим коментарима на друштвеним мрежама упозоравају да је доста тестирања њиховог стрпљења и позивају на потписивање петиције против полагања завршног испита, залажући се да се за упис у средње школе ученици рангирају према успеху. Овакав модел уписа имали смо 1999. године. Према истраживању које је рађено после извесног броја година примене пријемног испита у средње школе, резултати са пријемног испита у односу на успех из школе разликовали су се 2%, што није велико одступање, док су трошкови организације оваквог вида полагања мале матуре итекако велики.

С обзиром да, како је најављено, повратка у школске клупе неће бити, а самим тим ни досадашњег вида завршног испита, ученици се позивају да на пробном тестирању не преписују, јер то не служи ничему, осим када не знате како да поступите, па чекате сценарио који ће се примењивати у Европи када је завршни испит у питању. Унија синдиката просветних радника Србије већ је скренула пажњу, како шире, тако и стручне јавности на могуће проблеме, сугеришући да се уведе специјалан закон за поступање у ванредним околностима, којим би се овакве ситуације јасно дефинисале, а евентуалне недоумице отклониле.

Остаје нам да се надамо да ће се, уколико у наредним недељама не донесемо Lex specialis, у некој од земаља Европе појавити добар сценарио за упис у средње школе. Ако смо, према речима епидемиолога имали српски сценарио, зашто бисмо сада преписивали европски?

У Чачку, 20. априла, 2020. године

Весна Јеротијевић

Коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>