Budite pošteni!

vanja

Proba male mature trebalo bi da učenike završnog razreda osnovne škole pripremi za izradu završnog testa. Rezultati sa završnog testa sabiraju se sa bodovima koje učenici ostvaruju svojim opštim uspesima na kraju razreda. Na osnovu ukupnog broja bodova, učenici se rangiraju na listama i upisuju u željene srednje škole.

I, evo, protiče i treći dan probe male mature. Nakon testa iz maternjeg jezika i matematike, osmaci danas rade kombinovani test iz fizike, hemije, geografije, biologije i istorije. Sistem „pada“ zbog preopterećenja, „izbačeni“ učenici ponovo pristupaju izradi, iznova i iznova rade iste zadatke, jer oni prethodno urađeni nisu zapamćeni i tako u krug, dok im vreme ne istekne. Mnogi imaju problem da se uloguju, neki uopšte u tome ne uspevaju, pa pozivaju Ministarstvo na telefonski broj koji je naveden na sajtu Ministarstva, ali ne dobijaju podršku. Neki još uvek nisu pristupili nastavi na daljinu, jer nemaju računare, a kamoli da su pristupili izradi testa. Stres raste.

O čemu se zapravo radi?

Ministarstvo se više puta proteklih nekoliko dana oglašavalo braneći sistem koji je trebalo da podrži kvalitetnu izradu testa, a takođe i kompanije koje su bile „pouzdane“ da bi taj sistem funkcionisao. I pored svih uočenih problema, proba završnog ispita je nastavljena. Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Mladen Šarčević, čestitao je osmacimi na poštenju koje su pokazali, dok su radili zadatke tokom prvog dana. On je smatrao da nije bilo prepisivanja, da su učenici samostalno radili zadatke bez pomaganja drugih i nisu koristili ostale izvore.

Čestitajući im na poštenju, tapšao je sam sebi i pokrivao sve nedostatke koje je sistem pokazivao, a na šta im je više puta ranije bilo ukazivano.

Nejasno je, međutim, na osnovu čega je ministar toliko siguran da je više od 65000 učenika samostalno radilo zadatke. O smislu završnog ispita su se i ranijih godina čula sporadična mišljenja, ali u situaciji u kojoj se borimo za svoje živote, da li je on najvažniji?

Ovaj tekst nastaje upravo sa ciljem da Vas razuveri, gospodine ministre. Ne možete biti toliko sigurni i laskati učenicima i njihovim roditeljima čestitajući im na poštenju. To je opet sarkastično sa Vaše strane.

Pouzdano Vam tvrdim da učenici ne rade samostalno i Vi to ne možete nijednim sistemom na daljinu iskontrolisati. Povezani su telefonima i u isto vreme pristupaju izradi testa. Rade ga zajedno, usput se šale, piju limunadu, grickaju krekere i beleže identične odgovore.

Nameće mi se jedno potpuno razumno pitanje- čemu sve to? Rezultati će izvesno biti dobri, čak odlični i osim toga da se učenici na taj načim druže, neće imati nikakvog drugog smisla. Samim tim ni završni ispit neće imati nikakvog smisla.

Budite pošteni! Bacićete novac na angažovanje dodatnog ljudstva, sistema i kompanija da biste ipak realizovali svoje „vanpametne“ ideje, ali završni ispit neće doneti nikakve kvalitetne ishode.

Kada ste se već potrudili, pa doneli P R A V I L N I K o izmeni Pravilnika o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju, pustite da u skladu sa njim znanje, veštine i kompletan angažman učenika vrednujemo i privedemo ovu nastavnu godinu kraju bez frustracija! Dakle, bez završnog ispita, jer on ovakav, nema nikakvog smisla.

Budite pošteni, jer poštenje i čast je moralna vrednost svakog društva, pa i ovog našeg!

 

U Zrenjaninu, 24. april 2020.

 

Valentina Nađ, nastavnica srpskog jezika i portparol Sindikata prosvetnih radnika Banata

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*