Будите поштени!

vanja

Проба мале матуре требало би да ученике завршног разреда основне школе припреми за израду завршног теста. Резултати са завршног теста сабирају се са бодовима које ученици остварују својим општим успесима на крају разреда. На основу укупног броја бодова, ученици се рангирају на листама и уписују у жељене средње школе.

И, ево, протиче и трећи дан пробе мале матуре. Након теста из матерњег језика и математике, осмаци данас раде комбиновани тест из физике, хемије, географије, биологије и историје. Систем „пада“ због преоптерећења, „избачени“ ученици поново приступају изради, изнова и изнова раде исте задатке, јер они претходно урађени нису запамћени и тако у круг, док им време не истекне. Многи имају проблем да се улогују, неки уопште у томе не успевају, па позивају Министарство на телефонски број који је наведен на сајту Министарства, али не добијају подршку. Неки још увек нису приступили настави на даљину, јер немају рачунаре, а камоли да су приступили изради теста. Стрес расте.

О чему се заправо ради?

Министарство се више пута протеклих неколико дана оглашавало бранећи систем који је требало да подржи квалитетну израду теста, а такође и компаније које су биле „поуздане“ да би тај систем функционисао. И поред свих уочених проблема, проба завршног испита је настављена. Министар просвете, науке и технолошког развоја, Младен Шарчевић, честитао је осмацими на поштењу које су показали, док су радили задатке током првог дана. Он је сматрао да није било преписивања, да су ученици самостално радили задатке без помагања других и нису користили остале изворе.

Честитајући им на поштењу, тапшао је сам себи и покривао све недостатке које је систем показивао, а на шта им је више пута раније било указивано.

Нејасно је, међутим, на основу чега је министар толико сигуран да је више од 65000 ученика самостално радило задатке. О смислу завршног испита су се и ранијих година чула спорадична мишљења, али у ситуацији у којој се боримо за своје животе, да ли је он најважнији?

Овај текст настаје управо са циљем да Вас разувери, господине министре. Не можете бити толико сигурни и ласкати ученицима и њиховим родитељима честитајући им на поштењу. То је опет саркастично са Ваше стране.

Поуздано Вам тврдим да ученици не раде самостално и Ви то не можете ниједним системом на даљину исконтролисати. Повезани су телефонима и у исто време приступају изради теста. Раде га заједно, успут се шале, пију лимунаду, грицкају крекере и бележе идентичне одговоре.

Намеће ми се једно потпуно разумно питање- чему све то? Резултати ће извесно бити добри, чак одлични и осим тога да се ученици на тај начим друже, неће имати никаквог другог смисла. Самим тим ни завршни испит неће имати никаквог смисла.

Будите поштени! Бацићете новац на ангажовање додатног људства, система и компанија да бисте ипак реализовали своје „ванпаметне“ идеје, али завршни испит неће донети никакве квалитетне исходе.

Када сте се већ потрудили, па донели П Р А В И Л Н И К о измени Правилника о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању, пустите да у складу са њим знање, вештине и комплетан ангажман ученика вреднујемо и приведемо ову наставну годину крају без фрустрација! Дакле, без завршног испита, јер он овакав, нема никаквог смисла.

Будите поштени, јер поштење и част је морална вредност сваког друштва, па и овог нашег!

 

У Зрењанину, 24. април 2020.

 

Валентина Нађ, наставница српског језика и портпарол Синдиката просветних радника Баната

Коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>