Двоструки аршини за изборне предмете

veronauka

Стручно упутство о формирању одељења и начину финансирања у основним и средњим школама у наредној школској години под бројем 610-00-00381/2020-15 објављено је 22. јуна, и достављено 25. јуна свим основним и средњим школама у Републици Србији.
У Стручном упутству, у одељку који одређује начин формирања група за изборне предмете и програме у основним школама, стоји следеће:
„Групе за изборне предмете/изборне програме и слободне наставне активности се формирају тако што се укупан број ученика који су се изјаснили за одређени изборни предмет/изборни програм и слободну наставну активност подели са 30 и уколико количник није цео број, заокружи на први већи цео број. Број тако формираних група не може бити већи од броја одељења. Школа прибавља сагласност за формирање већег броја група од броја одељења по истој процедури и у истим роковима као када је реч о формирању одељења. Изузетно број група може бити већи од броја одељења уз сагласност Сектора за основно и предшколско образовање и васпитање.“
У Стручном упутству, у одељку који одређује начин формирања група за изборне предмете и програме у средњим школама, стоји следеће:
„Ако наставним планом и програмом, односно планом и програмом наставе и учења за изборни предмет није предвиђена подела одељења на групе, групе се формирају у складу са резултатима анкете на нивоу разреда и број група се одређује тако што се укупан број ученика који се изјаснио за одређени изборни предмет/изборни програм подели са 30 и ако количник није цео број, заокружи на први већи број. Изузетно, број група може бити већи од прописаног, уз сагласност Сектора за средње образовање и васпитање и образовање одраслих.“
Наведене одредбе нису постојале у стручним упутствима која је министар прописивао претходних година. По одредбама овогодишњег упутства, значајно се смањити број група за верску наставу у свим школама. То ће довести до повећања броја ученика у групама, смањења квалитета саме наставе, и до значајног смањења броја наставника верске наставе и грађанског васпитања, те до нових технолошких вишкова.
Покушаћемо да на хипотетичком примеру објаснимо шта значе одредбе новог стручног упутства: У једној основној школи у сваком од осам разреда има по четири одељења, и у сваком одељењу по 28 ученика. Од тих 28 ученика, 24 се изјаснило за верску наставу. Пошто у школи има 32 одељења, треба да се формирају 32 групе за верску наставу. Међутим, по новом упутству биће формирано 26 група, што је смањење за готово 20 %. У школама у којима је број ученика опредељених за верску наставу нешто мањи, проценат смањења група се још увећава, све до 30 %.
Ни у средњим школама стање неће бити боље, иако упутство предвиђа да се формирање група врши на нивоу једног разреда, а не на нивоу школе. На хипотетичком примеру средње школе која на нивоу трећег разреда има 6 одељења са по 25 ученика, од којих се у сваком одељењу 20 определио за верску наставу, по пређашњим правилима би било формирано 6 група за верску наставу. По новим правилима, биће формирано 4 групе, што је опет смањење за 20 %.
На проблеме у организовању верске наставе по новим правилима, указали су нам данас и сами директори школа. Наиме, ако се од ученика из 6 одељења требају формирати само 4 групе, то у највећем броју школа значи да верска настава и грађанско васпитање, као и изборни предмети не могу бити у редовном распореду, већ морају бити премештени у супротну смену. Важан чинилац у целој ствари је квалитет извођења наставе у групама које броје по готово 30 ученика из различитих одељења. Он ће сигурно бити смањен, упозоравају школски педагози и психолози.
Овај начин организовања верске наставе, грађанског васпитања и изборних предмета који подразумева повећавање броја ученика у групама, нарочито чуди због чињенице да је општа тенденција смањења броја ученика, подела у групе и слично. Примера ради, пре неколико месеци је министар просвете прописао да ће од следеће године свако одељење у основној школи које броји више од 20 ученика, на часовима информатике или техничког образовања бити дељено у две групе. Дакле, када је настава информатике или техничког у питању, онда групе могу бити и са 11 ученика, а када су у питању верска настава, грађанско васпитање и други изборни предмети у питању, онда група мора имати готово 3 пута више ученика. Сасвим је јасно да су у питању двоструки аршини и ниподаштавање значаја ових предмета.
На крају, један од значајних ствари је и ангажовање самих наставника верске наставе, грађанског васпитања и наставника који предају изборне предмет и слободне наставне активности. Прва процена јесте да ће примена нових правила утицати на укупан број ангажованих наставника верске наставе, и то између 20 и 30 %. На нивоу целе Србије, садашњи број наставника верске наставе од око 1900 људи, биће смањен за око 450 људи. Ако је у једној школи био ангажован 1 вероучитељ, сада ће тај вероучитељ морати да за пуну норму исти у више школа, што је посебан проблем у малим срединама, јер подразумева рад у више насеља. То ће нарочито погодити наставнике верске наставе оних традиционалних цркава и верских заједница које нису бројне као Српска Православна Црква.
Стога очекујемо да Министарство просвете, науке и технолошког развоја наведене одредбе Стручног упутства стави ван снаге, те да се врате одредбе које су важиле у свим претходним стручним упутствима: Групе за верску наставу и грађанско васпитање не могу бити мање од 15 нити веће од 30 ученика, што је потпуно у складу са важећим законским прописима.

Синдикат просветних радника
Бачка Паланка

19 коментара на Двоструки аршини за изборне предмете

  1. željka каже:

    Ovo se ne upoređuje. Izvinjavam se građansko i verska nastava treba da bude izborni ili fakultativni predmet. Da se sluša jednu ili dve godine. I to ko hoče. Ne da biraju između ova dva predmeta. Ispade da su ova dva predmeta najvažnija. 132 godina se izučavaju. Da ne pričamo kako se predaju

    • panterpanta каже:

      дајте молим Вас, па ти предмети постоје годинама, зашто сад мењати правила игре, која група од 30 ђака може у било чему да има функционалну наставу у ово време!?

    • Marko каже:

      Ako zelite da pricate o verskoj nastavi ili o gradjanskom vaspitanju, prvo se raspitajte o, po vama, bitnim predmetima. Deca uce Srpski jezik,Engleski jezik i matematiku dvanaest godina, pa na kraju ne znaju mnogi da citaju nesto, ni da saberu i oduzmu. Sto o tome ne govorite? Tu ne vidite problem? Tu gde najvise skripi o tome cutite. U Evropskoj uniji skoro sve zemlje imaju neki oblik verske nastave i gradjanskog vaspitanja. Verska i gradjansko djake najmanje opterecuju buduci da su ocene opisne.

    • Dragan каже:

      A sta ce deci matematika kada je ne vole. Neka i ona bude izborni predmet.ako ste uveli veronauku sta grada menjate. Takve gluposti deci namecu da svi cute a sada ovo problem.

  2. Стварно каже:

    А хоћете бити љубазни да будете реални, како се предају остали предмети, свуда има и жита и кукоља, па верујем да је и овде исто као и код других, тј.у школи генерално. Вређате људе којих има, који вредно раде, посвећено и ангажовано. И по чему сте Ви уопште компетентни да дајете своје мишљење о томе како треба да изгледа школски систем?

  3. @željka каже:

    А како се то предају?

  4. Ђорђе каже:

    У питање се може довести предавање сваког предмета, а не само верске наставе и грађанског, јер то зависи од самих предавача. Ја колико знам верска и грађанско се предавају јако добро и квалитетно. Тиме што су подједнако обавезни као и остали предмети не испада да су од њих важнији, а поређење је сасвим на месту и веома је лепо и јасно све објашњено.

  5. Златко каже:

    Вероучитељи ће морати да раде у више школа, како би имали пун фонд. То ће бити неизводљиво због уклапања распореда. Шта ће тада бити!?

  6. Двоструки аршини су ту не само сад него свеке године је мука и борба око грађанског и веронауке,и аршини су различити кад је грађанско у питању може све а кад је веронаука у питању не може ништа да би се попунила настава неком од предметних наставника који немају 100% наставе па се са грађанским допуњавају. Е неће да миже не дам моје дете уде на веронауку и да видим тога но ће му ти забранити.

  7. Dusan каже:

    Najbolje da ubacimo jogu, sa njom cemo sigurno uci u evropsku uniju. Retko koji Veroucitelj ima 100% pa sad i to malo treba da mu uzmemo, sramota

  8. Dusan каже:

    Trebali su da stave da se broj ucenika deli sa 33

  9. Vodič каже:

    Ministar je unistio skolstvo, NIKAD nije bilo gore

  10. Zlatko Golubović каже:

    Samo jedna mala ispravka. Ako umesto 6 grupa po generaciji ostaje 4, onda je to smanjenje od 33%, a ne 20%, kako se kaže u tekstu.

  11. Dada каже:

    Ovo je prosto ne održivo i ne treba pustiti da to prođe. Opet štednja u prosveti a na štetu kvaliteta nastave i đake. Šta kada srednja stručna škola ima samo jedno odeljenje nekog obrazovnog profila i samo oni ima određene izborne predmete. Delimo ih u dve grupe, to je u redu, ali sa ovom matematikom ispada da deca nemaju izbora – izborni predmeti koje ne možeš da biraš.

  12. Platon каже:

    Poslednja informacija – sporno Uputstvo je stornirano.

    • Немања каже:

      Звучи лепо, али колико је тачна информација?

      • nastavnica Radmila каже:

        Kao i druga ishitrina uputstva i odluke ni o ovoj nije dobro promišljeno. Ako škola ne sme imati više grupa od broja odeljenja računica je onda loša – celu kvotu zauzmu građansko i verska. 20 odeljenja na primer, đaci se opredele pola-pola, 10 grupa verska, 10 građansko. Nema prostora za ostale izborne predmete koje u stručnim školama imaju.
        Samo da je neko seo i uzeo olovku u ruke, valjda imaju nekog u Ministarstvu ko zna matematiku.

    • Стеван каже:

      @ Platon: Није „сторнирано“, то јест стављено ван снаге. Да би спорне одредбе биле стављене ван снаге, потребно је да министар свим школама пошаље или ново упутство, или исправку/допуну, или појашњење. То се није десило, дакле, на снази је и даље спорно упутство.

  13. Јулијана каже:

    Ако се групе за веронауку формирају тако да се број опредељених ученика дели са 30, то значи да ће ученици нижих разреда морати 2 пута долазити у школу оног дана када је веронаука. Дакле, родитељ их одведе ујутро, дође после 4 школска часа, одведе их кући, па се поново врати после 14 часова, сачека их да прође веронаука, јер скоро нико не станује толико близу да може да оде и да се врати за то време. Закључак, родитељима нижих разреда се додаје нова обавеза коју до сада нису имали. Честитамо!Преко сат времена! Вероватно ће са млађем децом коју немају где да оставе шетати око школе, која је пуна старијих ђака. Код нас у школи нема ни слободних учионица у старијој смени за та три предмета! Баш се бринем!

Оставите коментар на panterpanta Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>