Dvostruki aršini za izborne predmete

veronauka

Stručno uputstvo o formiranju odeljenja i načinu finansiranja u osnovnim i srednjim školama u narednoj školskoj godini pod brojem 610-00-00381/2020-15 objavljeno je 22. juna, i dostavljeno 25. juna svim osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji.
U Stručnom uputstvu, u odeljku koji određuje način formiranja grupa za izborne predmete i programe u osnovnim školama, stoji sledeće:
„Grupe za izborne predmete/izborne programe i slobodne nastavne aktivnosti se formiraju tako što se ukupan broj učenika koji su se izjasnili za određeni izborni predmet/izborni program i slobodnu nastavnu aktivnost podeli sa 30 i ukoliko količnik nije ceo broj, zaokruži na prvi veći ceo broj. Broj tako formiranih grupa ne može biti veći od broja odeljenja. Škola pribavlja saglasnost za formiranje većeg broja grupa od broja odeljenja po istoj proceduri i u istim rokovima kao kada je reč o formiranju odeljenja. Izuzetno broj grupa može biti veći od broja odeljenja uz saglasnost Sektora za osnovno i predškolsko obrazovanje i vaspitanje.“
U Stručnom uputstvu, u odeljku koji određuje način formiranja grupa za izborne predmete i programe u srednjim školama, stoji sledeće:
„Ako nastavnim planom i programom, odnosno planom i programom nastave i učenja za izborni predmet nije predviđena podela odeljenja na grupe, grupe se formiraju u skladu sa rezultatima ankete na nivou razreda i broj grupa se određuje tako što se ukupan broj učenika koji se izjasnio za određeni izborni predmet/izborni program podeli sa 30 i ako količnik nije ceo broj, zaokruži na prvi veći broj. Izuzetno, broj grupa može biti veći od propisanog, uz saglasnost Sektora za srednje obrazovanje i vaspitanje i obrazovanje odraslih.“
Navedene odredbe nisu postojale u stručnim uputstvima koja je ministar propisivao prethodnih godina. Po odredbama ovogodišnjeg uputstva, značajno se smanjiti broj grupa za versku nastavu u svim školama. To će dovesti do povećanja broja učenika u grupama, smanjenja kvaliteta same nastave, i do značajnog smanjenja broja nastavnika verske nastave i građanskog vaspitanja, te do novih tehnoloških viškova.
Pokušaćemo da na hipotetičkom primeru objasnimo šta znače odredbe novog stručnog uputstva: U jednoj osnovnoj školi u svakom od osam razreda ima po četiri odeljenja, i u svakom odeljenju po 28 učenika. Od tih 28 učenika, 24 se izjasnilo za versku nastavu. Pošto u školi ima 32 odeljenja, treba da se formiraju 32 grupe za versku nastavu. Međutim, po novom uputstvu biće formirano 26 grupa, što je smanjenje za gotovo 20 %. U školama u kojima je broj učenika opredeljenih za versku nastavu nešto manji, procenat smanjenja grupa se još uvećava, sve do 30 %.
Ni u srednjim školama stanje neće biti bolje, iako uputstvo predviđa da se formiranje grupa vrši na nivou jednog razreda, a ne na nivou škole. Na hipotetičkom primeru srednje škole koja na nivou trećeg razreda ima 6 odeljenja sa po 25 učenika, od kojih se u svakom odeljenju 20 opredelio za versku nastavu, po pređašnjim pravilima bi bilo formirano 6 grupa za versku nastavu. Po novim pravilima, biće formirano 4 grupe, što je opet smanjenje za 20 %.
Na probleme u organizovanju verske nastave po novim pravilima, ukazali su nam danas i sami direktori škola. Naime, ako se od učenika iz 6 odeljenja trebaju formirati samo 4 grupe, to u najvećem broju škola znači da verska nastava i građansko vaspitanje, kao i izborni predmeti ne mogu biti u redovnom rasporedu, već moraju biti premešteni u suprotnu smenu. Važan činilac u celoj stvari je kvalitet izvođenja nastave u grupama koje broje po gotovo 30 učenika iz različitih odeljenja. On će sigurno biti smanjen, upozoravaju školski pedagozi i psiholozi.
Ovaj način organizovanja verske nastave, građanskog vaspitanja i izbornih predmeta koji podrazumeva povećavanje broja učenika u grupama, naročito čudi zbog činjenice da je opšta tendencija smanjenja broja učenika, podela u grupe i slično. Primera radi, pre nekoliko meseci je ministar prosvete propisao da će od sledeće godine svako odeljenje u osnovnoj školi koje broji više od 20 učenika, na časovima informatike ili tehničkog obrazovanja biti deljeno u dve grupe. Dakle, kada je nastava informatike ili tehničkog u pitanju, onda grupe mogu biti i sa 11 učenika, a kada su u pitanju verska nastava, građansko vaspitanje i drugi izborni predmeti u pitanju, onda grupa mora imati gotovo 3 puta više učenika. Sasvim je jasno da su u pitanju dvostruki aršini i nipodaštavanje značaja ovih predmeta.
Na kraju, jedan od značajnih stvari je i angažovanje samih nastavnika verske nastave, građanskog vaspitanja i nastavnika koji predaju izborne predmet i slobodne nastavne aktivnosti. Prva procena jeste da će primena novih pravila uticati na ukupan broj angažovanih nastavnika verske nastave, i to između 20 i 30 %. Na nivou cele Srbije, sadašnji broj nastavnika verske nastave od oko 1900 ljudi, biće smanjen za oko 450 ljudi. Ako je u jednoj školi bio angažovan 1 veroučitelj, sada će taj veroučitelj morati da za punu normu isti u više škola, što je poseban problem u malim sredinama, jer podrazumeva rad u više naselja. To će naročito pogoditi nastavnike verske nastave onih tradicionalnih crkava i verskih zajednica koje nisu brojne kao Srpska Pravoslavna Crkva.
Stoga očekujemo da Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja navedene odredbe Stručnog uputstva stavi van snage, te da se vrate odredbe koje su važile u svim prethodnim stručnim uputstvima: Grupe za versku nastavu i građansko vaspitanje ne mogu biti manje od 15 niti veće od 30 učenika, što je potpuno u skladu sa važećim zakonskim propisima.

Sindikat prosvetnih radnika
Bačka Palanka

19 komentara na Dvostruki aršini za izborne predmete

  1. željka kaže:

    Ovo se ne upoređuje. Izvinjavam se građansko i verska nastava treba da bude izborni ili fakultativni predmet. Da se sluša jednu ili dve godine. I to ko hoče. Ne da biraju između ova dva predmeta. Ispade da su ova dva predmeta najvažnija. 132 godina se izučavaju. Da ne pričamo kako se predaju

    • panterpanta kaže:

      dajte molim Vas, pa ti predmeti postoje godinama, zašto sad menjati pravila igre, koja grupa od 30 đaka može u bilo čemu da ima funkcionalnu nastavu u ovo vreme!?

    • Marko kaže:

      Ako zelite da pricate o verskoj nastavi ili o gradjanskom vaspitanju, prvo se raspitajte o, po vama, bitnim predmetima. Deca uce Srpski jezik,Engleski jezik i matematiku dvanaest godina, pa na kraju ne znaju mnogi da citaju nesto, ni da saberu i oduzmu. Sto o tome ne govorite? Tu ne vidite problem? Tu gde najvise skripi o tome cutite. U Evropskoj uniji skoro sve zemlje imaju neki oblik verske nastave i gradjanskog vaspitanja. Verska i gradjansko djake najmanje opterecuju buduci da su ocene opisne.

    • Dragan kaže:

      A sta ce deci matematika kada je ne vole. Neka i ona bude izborni predmet.ako ste uveli veronauku sta grada menjate. Takve gluposti deci namecu da svi cute a sada ovo problem.

  2. Stvarno kaže:

    A hoćete biti ljubazni da budete realni, kako se predaju ostali predmeti, svuda ima i žita i kukolja, pa verujem da je i ovde isto kao i kod drugih, tj.u školi generalno. Vređate ljude kojih ima, koji vredno rade, posvećeno i angažovano. I po čemu ste Vi uopšte kompetentni da dajete svoje mišljenje o tome kako treba da izgleda školski sistem?

  3. @željka kaže:

    A kako se to predaju?

  4. Đorđe kaže:

    U pitanje se može dovesti predavanje svakog predmeta, a ne samo verske nastave i građanskog, jer to zavisi od samih predavača. Ja koliko znam verska i građansko se predavaju jako dobro i kvalitetno. Time što su podjednako obavezni kao i ostali predmeti ne ispada da su od njih važniji, a poređenje je sasvim na mestu i veoma je lepo i jasno sve objašnjeno.

  5. Zlatko kaže:

    Veroučitelji će morati da rade u više škola, kako bi imali pun fond. To će biti neizvodljivo zbog uklapanja rasporeda. Šta će tada biti!?

  6. Optimus Prajm kaže:

    Dvostruki aršini su tu ne samo sad nego sveke godine je muka i borba oko građanskog i veronauke,i aršini su različiti kad je građansko u pitanju može sve a kad je veronauka u pitanju ne može ništa da bi se popunila nastava nekom od predmetnih nastavnika koji nemaju 100% nastave pa se sa građanskim dopunjavaju. E neće da miže ne dam moje dete ude na veronauku i da vidim toga no će mu ti zabraniti.

  7. Dusan kaže:

    Najbolje da ubacimo jogu, sa njom cemo sigurno uci u evropsku uniju. Retko koji Veroucitelj ima 100% pa sad i to malo treba da mu uzmemo, sramota

  8. Dusan kaže:

    Trebali su da stave da se broj ucenika deli sa 33

  9. Vodič kaže:

    Ministar je unistio skolstvo, NIKAD nije bilo gore

  10. Zlatko Golubović kaže:

    Samo jedna mala ispravka. Ako umesto 6 grupa po generaciji ostaje 4, onda je to smanjenje od 33%, a ne 20%, kako se kaže u tekstu.

  11. Dada kaže:

    Ovo je prosto ne održivo i ne treba pustiti da to prođe. Opet štednja u prosveti a na štetu kvaliteta nastave i đake. Šta kada srednja stručna škola ima samo jedno odeljenje nekog obrazovnog profila i samo oni ima određene izborne predmete. Delimo ih u dve grupe, to je u redu, ali sa ovom matematikom ispada da deca nemaju izbora – izborni predmeti koje ne možeš da biraš.

  12. Platon kaže:

    Poslednja informacija – sporno Uputstvo je stornirano.

    • Nemanja kaže:

      Zvuči lepo, ali koliko je tačna informacija?

      • nastavnica Radmila kaže:

        Kao i druga ishitrina uputstva i odluke ni o ovoj nije dobro promišljeno. Ako škola ne sme imati više grupa od broja odeljenja računica je onda loša – celu kvotu zauzmu građansko i verska. 20 odeljenja na primer, đaci se opredele pola-pola, 10 grupa verska, 10 građansko. Nema prostora za ostale izborne predmete koje u stručnim školama imaju.
        Samo da je neko seo i uzeo olovku u ruke, valjda imaju nekog u Ministarstvu ko zna matematiku.

    • Stevan kaže:

      @ Platon: Nije „stornirano“, to jest stavljeno van snage. Da bi sporne odredbe bile stavljene van snage, potrebno je da ministar svim školama pošalje ili novo uputstvo, ili ispravku/dopunu, ili pojašnjenje. To se nije desilo, dakle, na snazi je i dalje sporno uputstvo.

  13. Julijana kaže:

    Ako se grupe za veronauku formiraju tako da se broj opredeljenih učenika deli sa 30, to znači da će učenici nižih razreda morati 2 puta dolaziti u školu onog dana kada je veronauka. Dakle, roditelj ih odvede ujutro, dođe posle 4 školska časa, odvede ih kući, pa se ponovo vrati posle 14 časova, sačeka ih da prođe veronauka, jer skoro niko ne stanuje toliko blizu da može da ode i da se vrati za to vreme. Zaključak, roditeljima nižih razreda se dodaje nova obaveza koju do sada nisu imali. Čestitamo!Preko sat vremena! Verovatno će sa mlađem decom koju nemaju gde da ostave šetati oko škole, koja je puna starijih đaka. Kod nas u školi nema ni slobodnih učionica u starijoj smeni za ta tri predmeta! Baš se brinem!

Ostavite komentar na Optimus Prajm Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>