Šarčević zamenio teze?

0603foto-fonet-aleksandar-barda

Predstavnici SPC upozoravaju na štetne posledice novog Stručnog uputstva o formiranju odeljenja i grupa
Veroučitelji ostaju bez posla
Verska nastava, a sa njom i građansko vaspitanje su u ozbiljnom problemu. I ne samo oni.

Obraćanje ministra Šarčevića je obična zamena teza. Niko nije ni pominjao da preti ukidanje verske nastave. Reč je o tome da će novo Stručno uputstvo o formiranju odeljenja dovesti do drastičnog smanjenja fonda časova verske nastave, do njene minimalizacije i prestanka radnog odnosa za 40 do 50 odsto veroučitelja – kaže za Danas Aleksandar Milojkov, nastavnik verske nastave u Zemunskoj gimnaziji, komentarišući saopštenje Ministarstva prosvete u kome se tvrdi da Stručno uputstvo za narednu školsku godinu „ne uvodi nove mere racionalizacije za formiranje odeljenja i grupa“.

Prema saznanjima Danasa, saopštenje Ministarstva je usledilo nakon obraćanja zvaničnika Srpske pravoslavne crkve ministru prosvete Mladenu Šarčeviću, a Stručno uputstvo je bilo tema i sednice Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke. Očekuje se i novo obraćanje crkvenih zvaničnika ministru, a u crkvenim krugovima se nezvanično pominje da će uputstvo o formiranju grupa biti povučeno.

Ministarstvo je pre nekoliko dana saopštilo da je Pravilnik o formiranju odeljenja i grupa godinama isti i da se ništa nije menjalo u metodologiji rada, te da novo Stručno uputstvo sadrži samo „preciznija objašnjenja“ na koji način škole mogu da formiraju odeljenja i grupe tako da to bude u skladu sa zakonom i pravilnicima koji se odnose na finansiranje rada osnovnih i srednjih škola.

„Svaka škola će se za formiranje grupa verske nastave obraćati nadležnoj školskoj upravi i u svakoj situaciji će se voditi računa o tome da se odobri potreban broj grupa verske nastave tako da se osigura kvalitet realizacije. Vodiće se računa i o tome da učenici u izdvojenim odeljenjima, bez obzira na broj, mogu imati versku nastavu u objektu gde se školuju“, preneta je u saopštenju izjava ministra Šarčevića, koja nije umirila veroučitelje.

– Ranija uputstva su određivala jedino minimalan i maksimalan broj đaka u jednoj grupi, od 15 do 30 učenika. To je značilo da su škole formirale grupe za versku nastavu već i sa 15 prijavljenih učenika. Međutim, u spornom novom uputstvu od škola u Srbiji se izričito zahteva da se grupe za izborne predmete/ programe formiraju prema najvećem mogućem broju đaka u jednoj grupi – 30. Dakle, ako se u nekoj školi za pohađanje verske nastave prijavi 150 učenika, više neće moći da se formira 10 grupa od po 15 đaka, nego pet grupa od po 30 – pojašnjava Aleksandar Milojkov.

On dodaje da je novo uputstvo za formiranje grupa štetno jer će fond časova verske nastave biti prepolovljen, što će 50 odsto veroučitelja u Srbiji ostaviti bez posla, ali i bez ikakve pomoći države, budući da oni nisu zaposleni na neodređeno vreme. Pored toga, biće narušen kvalitet nastave.

– Verska nastava neće moći da bude deo redovnih časova, već će morati da se održava u smeni suprotnoj od one u kojoj đaci pohađaju obavezne predmete, odnosno ili pre, ili posle redovne nastave. To će izazvati niz organizacionih i drugih problema školama, veroučiteljima, ali i samim đacima. U praksi to će značiti da će se đaci opredeljivati za onaj predmet na kojem nastavnik zahteva manju redovnost u pohađanju nastave, kao i manju zainteresovanost samih učenika – smatra naš sagovornik.

Veroučitelji traže da se iz Stručnog uputstva izbriše sporna formula za određivanje broja grupa za versku nastavu i građansko vaspitanje ili da se u tom dokumentu jasno i nedvosmisleno istakne da pravilo po kojem se ukupan broj prijavljenih đaka za izborni program/predmet mora deliti sa 30, ne važi za pomenuta dva predmeta.

Da postoji realna pretnja da deo zaposlenih u prosveti od jeseni ostane bez posla ukazuje i Jasna Janković, predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije. Ona za Danas kaže da nisu ugroženi samo veroučitelji i nastavnici građanskog vaspitanja, već i nastavnici drugog stranog jezika i izbornih predmeta/programa.

– Niko ne može da izračuna koliko bi ljudi moglo da ostane bez posla jer se do 15. jula saopštavaju želje i ne zna se za šta će se učenici opredeliti. Ključna promena u novom Stručnom uputstvu je da se grupe ne formiraju na nivou odeljenja već na nivou razreda. Ministarstvo tvrdi da ništa nije promenjeno već da je samo pojašnjeno, ali je tu mnogo nejasnoća. Ako opredeljenje ne bude pola-pola ne znamo šta se desiti sa grupama koje će imati manje od 15 učenika. Ministarstvo kaže pišite zahtev, a mi ćemo ga razmotriti, ali sa terena imamo informacije da neko prođe bolje, a neko gore. Mi zapravo ne znamo koji je kriterijum da se nekom prizna grupa, a nekom ne – ističe Janković.

Iz Ministarstva prosvete do zaključenja ovog izdanja Danasa nismo dobili odgovor na pitanje da li je opravdana tvrdnja da će jedan broj nastavnika verske nastave/građanskog vaspitanja, drugog stranog jezika i izbornih predmeta/programa ostati bez posla jer će se primenom novog Stručnog uputstva u nekim školama smanjiti broj grupa.

Problem i za nastavnike drugog stranog jezika

Na pitanje da li imaju saznanja da bi jedan broj nastavnika drugog stranog jezika mogao da ostane bez norme zbog primene Stručnog uputstva o formiranju odeljenja i grupa, u Društvu za strane jezike nam je rečeno da im je taj problem odavno poznat i da se i ove godine suočavaju s njim. Kažu da očekuju objašnjenja u vezi sa primenom uputstva i da su u kontaktu sa Ministarstvom prosvete, Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Nacionalnim prosvetnim savetom i da će s predstavnicima tih institucija razgovarati sredinom sledeće nedelje.

Izvor: Danas

2 komentara na Šarčević zamenio teze?

  1. OliveraMilin kaže:

    Šta će raditi oni koji predaju drugi strani jezik i građansko vaspitanje?Ja ostajem i mnogi bez posla.Da li ministar zna da bi se formirale radionice, mora da ima 15 učenika.Sa 30 učenika nemoguće je držati nastavu građanskog vaspitanja.Cilj mu je da što pre izbaci nastavnike iz škole.

    • Aleksandar kaže:

      Ovaj problem tiče se svih izbornih predmeta/programa. Nastavnici verske nastave su u najgorem položaju iz dva razloga: 1. ne mogu nikakvim alternativnim predmetom dopuniti izgublljeni fond (ostali imaju makar teoretske šanske) i 2. nisu u stalnom radnom odnosu, te nikakvu pomoć države ne mogu dobiti nakon prestanka radnog odnosa.

Ostavite komentar na OliveraMilin Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>