Istina o novom pravilniku u školama koji je podigao buru u javnosti: Šta roditelji mogu da urade ako nisu zadovoljni radom nastavnika

snezana-romandic_-pingpong-sa-ministarstvom-prosvetari-nisu-placeni-za-casove-slobodnih-aktivnosti-1024x576

Ministarstvo prosvete donelo je novi Pravilnik o ocenjivanju u osnovnim školama, a jedna novina posebno je izazvala buru i različita tumačenja javnosti. Tako se novim pravilnikom na zahtev više od polovine roditelja učenika iz istog odeljenja pokreće procedura preispitivanja rada nastavnika. Mnogi smatraju da ova odredba omogućava otvaranje Pandorine kutije, te da će veliki broj nastavnika i učitelja dodatno sniziti već niske kriterijume za ocenjivanje ili možda i napustiti prosvetu. Sagovornici nova.rs otkrivaju o čemu se zapravo radi.

Ministarstvo prosvete je prošle nedelje donelo novi Pravilnik o ocenjivanju u osnovnim školama.

U njemu ima nekoliko novina, a one se tiču ocenjivanja vladanja, postupanja u slučaju odsustvovanja sa nastave, broja pisanih provera u jednoj nedelji, kao i postupanja škole u slučaju da polovina roditelja iznese primedbu na rad nastavnika ili stručnog saradnika.

Ova poslednja novina izazvala je različite komentare javnosti, a neki od njih su da je sada omogućeno da roditelji ocenjuju rad nastavnika, pa čak i da ih smene.

Nastavnica biologije i predsednica Unije sindikata škola Beograda Snežana Romandić kaže za Nova.rs da ni u jednom pravilniku nije bila precizirano kako izgleda procedura prijave nastavnika.

Navodi da je rad prosvetnog radnika često podložan kritici roditelja, te je ova novina „prava stvar“ jer će se konačno znati kako on, ali i roditelj učenika treba da postupaju u određenoj situaciji.

„Roditelji su danas malo više subjektivni kada procenjuju rad dece i lako je uputiti kritiku na rad nastavnika. Do sada je postojala mogućnost da nas roditelji prijavljuju na razne načine. Uglavnom je bilo da nas roditelji prijave direktno direktoru škole ili pojedinačno pišu prijavu Ministarstvu prosvete jer roditelj bude nezadovoljan oko nečega i onda se žali. Ovo sada što je stavljeno u novi Pravilnik o ocenjivanju i nije tako loše po nas nastavnike“, smatra Romandić.

Dodaje da je ovom novinom precizirana procedura kako postupiti u slučaju kada roditelji nisu zadovoljni radom nastavnika.

„Sada su jasni koraci kako neko može da se žali na naš rad. Tu ne mislim na njihov prigovor na ocenu nego na činjenicu da neko smatra da nastavnik ne drži nastavu kako treba, odnosno u zakonskim okvirima. To je sada navedeno. Znači, prvo mora da bude roditelja više od polovine razreda. Ne može jedan roditelj da targetira nastavnika jer mu se iz nekog razloga ne dopada“.

Romandić navodi da roditelj ima mogućnost da prijavu odnosno prigovor na rad nastavnika da odeljenskom starešini koji, potom, preduzima određene korake.

„Odeljenski starešina dobija tu prijavu, daje je nastavniku i o radu nastavnika razmatra stručno veće unutar škole. Šta to znači? Ja sam nastavnik biologije, moje stručno veće čine kolege koje predaju prirodnu grupu predmeta i u takvoj situaciji oni razmatraju da li sam ja nešto uradila kako treba odnosno da li sam napravila neku grešku. Oni daju preporuku direktoru škole tek kada se to završi, a onda nastavnik može da dobije eventualno da mora da radi plan dodatnog usavršavanja i slično. To je suština ovoga što piše u Pravilniku“, objašnjava ona.

Ističe da je do sada u školama bilo kao na Divljem Zapadu.

„Niko ne voli kada vidi da negde postoji neki Pravilnik o načinu na koji možete da se žalite na nekoga. Kod nas u školama je bilo kao na divljem zapadu. Svaki nastavnik je bukvalno slobodna meta roditelju koji možda ne deli mišljenje o našem radu. Pritom, znate ono čuveno roditelja: ja sam učio s njim, kako je moguće da je dobio tu ocenu. E sada konačno imamo jedan uređen sistem gde prigovori idu, za početak, školi, a ako baš roditelji nisu zadovoljni odgovorom direktora, oni onda mogu da se žale Ministarstvu, ali tek kada ispoštuju ovu proceduru“.

Ministarstvo zatrpano prijavama roditelja
Sagovornica Nova.rs ističe da je Ministarstvo prosvete zatrpano prijavama roditelja, te je donelo ovu novinu kako bi bili rasterećeni.

„Morali su da pronađu neki mehanizam kako bi obuzdali tu priču. A sad Ministarstvo može da odgovori roditelju: Poštujte proceduru navedenu u Pravilniku. A ukoliko se ustanovi da je prigovor roditelja opravdan, da nastavnik, recimo, nije držao dopunsku nastavu, u tom slučaju direktor zajedno sa stručnim saradnikom pravi plan pedagoško-instruktivnog rada, to je nešto unutar škole, recimo češće će vam doći psiholog. Nema više priče o otkazima jer neće niko da radi u školi. Ako prekršite nešto ozbiljno, neki nivo diskriminacije, možete, naravno, ostati zakonski bez posla, ali to su ekstremi. Svakako, ova novina će možda naterati roditelje da se preispitaju da li je problem u nastavniku ili je problem u roditelju koji ne sagledava situaciju objektivno“, kaže ona.

U novom Pravilniku definiše se i obaveza škole prema učenicima koji su sa nastave bili opravdano odsutni od 11 do 15 radnih dana u kontinuitetu.

Škola je za njih dužna da napravi plan ocenjivanja i da o njemu obavesti učenika i roditelja, odnosno zakonskog zastupnika, imajući uvidu najbolji interes učenika.

Takođe, učenici će novim Pravilnikom imati jedan test više nedeljno.

Do sada je, prema Pravilniku, svaki učenik mogao da ima najviše dve provere u toku jedne nedelje, a jednu proveru u danu.

Novi Pravilnik predviđa da rasporedom može da se planira najviše jedna pismena provera u danu (kao i do sada), ali pored jednog pismenog zadatka koji je propisan programom nastave i učenja za osnovno obrazovanje i vaspitanje za pojedine predmete, mogu da se planiraju još dve pismene provere u nastavnoj nedelji.

Takođe, inicijalne testove nastavnici će morati da najave tri radna dana pre planiranog održavanja i oni se ne ubrajaju se planirani broj pismenih provera.

I, odeljenski starešina mora da obaveštava roditelje o uspehu deteta, a to znači da je obavezan da blagovremeno, a najmanje četiri puta u toku školske godine, na primeren način obaveštava roditelje o postignućima učenika, napredovanju, motivaciji za učenje i napredovanje, vladanju i drugim pitanjima od značaja za obrazovanje i vaspitanje.

Izvor: Nova.rs

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

*

code

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*