Mala očekivanja prosvetnih radnika od resornog ministra

677z381_sskola

Branku Ružiću ne bi bila dovoljna ni puna dva mandata da reši nagomilane probleme u prosveti, ocenjuju za „Politiku” čelnici prosvetnih sindikata.

Fotelja čelnika srpskog obrazovanja i dalje nije među najpoželjnijima oko kojih se otimaju budući ministri na poziv mandatara da zauzmu mesto za stolom državnog vrha. Resor prosvete u novoj vladi razdvojen je od nauke i tehnološkog razvoja. Aktuelni i budući ministar prosvete u novoj raspodeli zaduženja ostaje i bez funkcije prvog potpredsednika vlade. Bar utoliko manje briga i obaveza u predstojećem drugom mandatu imaće Branko Ružić, političar koji „ne pripada mejnstrimu popečiteljskog miljea”, u poslednje tri decenije 18. ministar prosvete, deveti iz redova SPS-a i prvi koji je na ovo mesto došao bez dana radnog iskustva u obrazovanju. Ni puna dva mandata zaredom ne bi mu bila dovoljna za rešavanje nagomilanih problema ovdašnjeg školstva, ocena je glasnogovornika prosvetnih radnika. S hrpe teskoba obrazovnog sistema, tek da ilustruju šta ih najviše tišti, oni ističu: traljave reforme, poražavajuć nivo funkcionalne pismenosti učenika, urušen kvalitet nastave i ugled profesije, opšte nezadovoljstvo platama, a odnedavno i osporavanjem prava na regres i topli obrok zaposlenima s minimalnim primanjima… Nevelika su očekivanja i nade sindikata radnika u prosveti da će se u predstojećem, opet unapred skraćenom mandatu, išta promeniti nabolje.

– Srpska prosveta je odavno u pogrešnom vozu. Prava stanica sa svakim ministrom sve je dalja. Ne može se krčiti prašuma problema, politički korektno, mlako i bez vizije. Od čelnika obrazovanja očekujem da se u novoj vladi nametne toliko da ga bar nekad poslušaju, da uvede poštene platne razrede i pristupi projektu državne mature. Taj, baš naš ministar trebalo bi da doprinese drastičnom povećanju izdvajanja za obrazovanje u srpskom budžetu, da iz zakona izmeni ili izbaci sve pogubno po škole, kao što je, na primer, izbor direktora ili spajanje odeljenja od petog do osmog razreda, i da bude čovek u misiji spasavanja onoga što je od obrazovanja ostalo – smatra Jasna Janković, predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije.

Novi-stari ministar je do sada mogao da savlada funkcionisanje obrazovnog sistema, a sad ima priliku da predloži promene koje mogu da promene postojeće nepovoljno stanje, uverena je Valentina Ilić, predsednik Sindikata obrazovanja Srbije.

– U isto vreme, želimo da ministar zaposlene u obrazovanju uspešno zastupa kod svih „čuvara državne kase”, da kod usvajanja budžeta obezbedi više novca za obrazovanje. Bez više para za obrazovanje iz budžeta, a manje iz roditeljskih džepova, svaka priča o značaju obrazovanja za razvoj društva ostaje isprazna, i to već duže vreme. Nadamo se da se ministar neće smatrati nenadležnim za ova pitanja. Od svakog ministra prosvete očekuje se da unapredi kvalitet i jednakost obrazovanja u urbanim i ruralnim područjima Srbije, a u ovom vremenu i da vrati ugled nastavničke profesije, jer bez motivisanih, dobro obučenih i zadovoljnih nastavnika nema kvalitetnog obrazovanja. Već nemamo dovoljno kvalifikovanih nastavnika, a toliko malo maturanata upisuje nastavničke fakultete da je situacija alarmantna! – ukazuje Ilićeva.

Nastavnici bi, kaže ona, na mestu ministra uvek voleli da vide nekog od svojih uglednih kolega, jer smatraju da oni bolje razumeju kompleksan obrazovni proces i ulogu prosvetnih radnika. Naglašava i da bi stavovi i mišljenja nastavnika o svim promenama u obrazovanju morali biti uvaženi, inače nema uspešne reforme. A da je višedecenijska rana sistema to što „svaka promena ili reforma u obrazovanju zavisi od personalnih rešenja” uviđa Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija.

– Ako je ministar ambiciozan, reforme se sprovode do dolaska nekog novog ministra kada se sve što je radio prethodni zaustavlja i kreće iznova. Interesantna mi je rečenica koju je prilikom poslednjeg sastanaka s prosvetnim vrhom, na naš zahtev zbog državne mature, izgovorio posebni savetnik ministra Zoran Kostić. Rekao je: „Ako Bane ostane, on ima načina da reši problem državne mature i odbijanje fakulteta da je prihvate kao kvalifikacioni ispit”. Ovo je ujedno najveći problem sa kojim će se suočiti ministar u ovom mandatu – smatra Markov.

Odmah zatim navodi nezadovoljstvo nastavnika koji insistiraju da budu dodatno plaćeni za angažman oko državne mature i kaže da od tog zahteva neće odustati.

– Kada se tome dodaju nužne promene u ocenjivanju i zaključivanju ocena, unapređivanju kvaliteta nastave, neadekvatno sprovedena reforma gimnazija i zahtevi prosvetnih radnika za većim platama, jasno je da ministru Ružiću ne bi bila dovoljna ni dva puna mandata da sve ovo reši. Za početak bi bilo dobro da, umesto protokolarnih razgovora sa reprezentativnim sindikatima, ministar počne da osluškuje stvarne potrebe i savete koji stižu iz strukovnih i drugih udruženja nastavnika jer koren rešavanja problema je u dijalogu i spremnosti da jedni druge čujemo – zaključuje Markov.

Kako ističe Vesna Vojvodić Mitrović, iz Granskog sindikata prosvetnih radnika Srbije „Nezavisnost”, jasno je da razrešenje brojnih problema u prosveti zahteva ne samo političku volju već i lični beskompromisni etički kodeks i profesionalnu posvećenost resornog ministra.

– Našem prosvetnom sistemu neophodna je takva osoba za kormilom, ali nas iskustvo uči da resor prosvete i dalje funkcioniše kao manufakturno preduzeće političkih partija. Početkom novembra prošle godine, na sednici Međuministarskog saveta za praćenje i usmeravanje sprovođenja reforme u oblasti obrazovanja, Ružić je izrazio zadovoljstvo rezultatima postignutim za godinu dana. Nije, dakle, izgledno da će samozadovoljni kancelarijski junak i deus eks mahina naših profesionalnih života ostvariti ikakav, makar minimalni zaokret u upravljanju prosvetnim sistemom. Simulakrum socijalnog dijaloga, nemogućnost dostojanstvenog života za zaposlene u prosveti, ignorisanje problema nedopustivo niskog nivoa funkcionalne pismenosti, usmeravanje sistema ka dualnom obrazovanju, poništavanje socijalne pravde u procesu osporavanja prava na regres i topli obrok zaposlenima na minimalnoj zaradi, fijasko ,,semafor” modela tokom epidemije pokazuju da se i dalje nagrađuje sve što izneverava ideju društva zasnovanog na znanju – sumira Vesna Vojvodić Mitrović.

„Ubijen” socijalni dijalog

Dušan Kokot, predsednik Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika Vojvodine, smatra da bi valjalo da se ministar prosvete „bar meša u svoj posao, da bude spreman da pregovara, ne samo da razgovara”. Velika očekivanja nema od prvog čoveka obrazovanja, nego od zaposlenih u prosveti.

– Mi se moramo okrenuti sebi i mnogo se bolje organizovati. To je preduslov za rešavanje bilo kog problema, a imamo ih za izvoz. Od nezakonito obračunatih zarada i desetina hiljada dinara koje se mesečno zakidaju zaposlenima u prosveti, preko suludih zakonskih odredbi i ubijenog socijalnog dijaloga, sve do sudskih presuda donetih pod očiglednim političkim pritiskom – ocenjuje Kokot.

Više sluha za predškolstvo

Zaposleni u vrtićima od resornog ministra ubuduće očekuju da će imati više sluha za sugestije iz predškolskog sistema, napominje Bosiljka Jovanović, predsednik Samostalnog sindikata predškolskog vaspitanja i obrazovanja Srbije. – Na prvom mestu očekujemo dosledno poštovanje propisa, naročito u delu koji se odnosi na normative upisane dece i zaposlenih (angažovanja zamena za bolovanja) kroz bolji i transparentniji rad prosvetne inspekcije. Očekujemo i uvećanje zarada za 25 odsto, prelazak na finansiranje zarada iz budžeta Republike Srbije, širenje kapaciteta državnih vrtića, pravedniju inkluziju angažovanjem ličnih pratilaca i umanjenjem normativa o broju dece u grupi kojima je potrebna dodatna podrška. Nadamo se i uređenju stepena i vrste obrazovanja zaposlenih u predškolstvu sa pripadajućom zaradom, ali i podršci da zaposleni na minimalnoj zaradi budu oslobođeni sudskih troškova u sporovima zbog toplog obroka i regresa – kaže Jovanovićeva.

Izvor: Politika

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

*

code

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*