Naše škole dvojkaši i trojkaši
Ta novina svaki dan ima i sve više pristalica, naročito među nastavnicima u čijim školama su timovi za vrednovanje već bili, a koji smatraju da je dobro da konačno neko stručan oceni i njihov rad i nadaju se da će dobre ocene pratiti i odgovarajuća nagrada, a da će loše na odgovarajući način biti sankcionisane.
– Strah nastavnika od spoljašnje evaluacije je potpuno bezrazložan – rekao je nedavno i pomoćnik ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja zadužen za rad školskih uprava, stručnopedagoški nadzor i srednje obrazovanje i vaspitanje dr Zoran Kostić. – Nijedan nastavnik ne može izgubiti licencu na osnovu onoga što u školama budu zatekli timovi za spoljašnju evaluaciju.
U svakom slučaju, od maja prošle godine 147 obučenih prosvetnih savetnika raspoređeno je u 25 timova za evaluaciju, polako pregleda i vrednuje rad škola po celoj Srbiji. Ti timovi u škole ne dolaze nenajavljeni nego se najave mesec dana ranije, a pre nego što stignu, najave i šta sve od školske dokumentacije traže i na koje časove će ići. U prošloj godini ocenjen je rad 125 škola i mada je u tom poslu u opticaju skala od jedan do četiri, za sada nijedna škola nije dobila ni najbolju, ni najgoru ocenu, nego su naše obrazovne ustanove zaslužile uglavnom dvojke i trojke.
– Tročlani i četvoročlani timovi za spoljašnju evaluaciju ocenjuju kvalitet rada u školama u sedam oblasti – kaže dr Kostić. – Osim školskog programa i godišnjeg plana rada, ocenjuju i nastavu i učenje, obrazovna postignuća, podršku učenicima, organizaciju rada škole i rukovođenje, etos i resurse.
Timovi za eksternu evaluaciju tražiće i analizirati školsku evidenciju i pedagošku dokumentaciju, neposredno će pratiti, kako nastavu, tako i vannastavne aktivnosti i razgovarati sa svim akterima školskog života, od direktora, preko nastavnika, pa do učenika, roditelja, članova školskih odbora. Evaluatori će posećivati časove, a predviđeno je da ta poseta traje 20 minuti i da budu obuhvaćeni časovi 40 odsto nastavnika u svakoj školi. Posle tog sveobuhvatnog pregleda, o svojim utiscima evaluatori obaveštavaju prvo usmeno, a zatim i pismeno, direktora škole, koji je dužan da s tim izveštajem upozna zaposlene u roku od 15 dana.
Osnovni cilj svega toga je stalno podizanje kvaliteta nastave u školama, pronalaženje i osnaživanje dobrih strana rada u školi i detekcija i prevazilaženje loših strana. Po planu Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u roku od pet godina, sve škole u Srbiji trebalo bi da prođu kroz proces eksterne evaluacije.
D. Devečerski
Izvor: Dnevnik