Treba reformisati reformatore

dsc00372
Rekao nam je da i pored bezbrojnih reformi sistema školstva, on je sve gori, jer ne ide u korak s vremenom. „Ne rasterećuje učenike, koji i dalje mrze školu, a mrze je zato što sve reforme polaze od toga da, citiram jedan reformski dokument: ’škola nije ni igra ni zabava; škola je težak i mukotrpan rad’.Vrli reformatori nisu čuli za ’učenje kroz igru i zabavu’ ili ’razvoj sposobnosti’, već misle da je suština obrazovanja – hrpa znanja. Nastavni kadar je izrazito nepripremljen, nemotivisan za vaspitni rad, nastavnici fizike su mnogo bolji fizičari nego edukatori. Nema, ni kod roditelja ni kod dece, nikakve vere u obrazovanje kada se diplome mogu kupiti i onda se zaposliti preko partijskih veza”, govori nam dr Svetozar Dunđerski, profesor pedagogije na novosadskom Filozofskom fakultetu.

Po njegovom tumačenju, nužne su nam demokratske promene koje se tiču pedagogije, gde je u glavnoj ulozi učenik, a ne frustrirani nastavnik koji brine da li će dobiti platu. „Reforme su plač božiji, ne radi se na suštinskim promenama. Škola mora biti zadovoljstvo za učenike, a ne muka. Ocene koje se daju ne smeju biti slika ogoljenog znanja, nego čitavog napretka. On se ne stimuliše”, kazuje nam Dunđerski.

Najveći izazovi vaspitavanja?

– Prvo, vaspitavanje se mora se usmeriti najpre ka razvijanju volje za sopstvenim usavršavanjem, potom na ovladavanju najracionalnijim načinima i tehnikama saznanja, kao i umešnom filtriranju mnoštva informacija i sadržaja koji su nam neograničeno dostupni. To je suština vaspitanja i obrazovanja 21. veka, a ne učenje iz udžbenika od – do i propitivanje svega toga za nekakvu ocenu. Veoma me čudi da se razmatranje našeg slavnog skandala u vezi s “provaljenim” završnim ispitima svelo na kvazi istragu, a baš niko da ne zatraži – evo ja to sad činim – da se oni u potpunosti ukinu! Kao predstavnik roditelja u nekoj komisiji, bio sam svedok tih dana kada su pred ispit deca padala u nesvest, završavala u toaletu uz povraćanje i dijareju iz straha da će na ispitu omanuti. I čemu onda osam godina predanog rada, ako se ta slika uspešnosti može srušiti za dva dana pod nenormalnom tenzijom? Zaboga, pa to su još deca, stavljena u potpuno neurotičnu situaciju! Da li je vredno toga?

Ukidanje prijemnih ispita i Vukovih diploma?

– Ukidanje Vukove diplome bilo bi rešavanje problema od pozadi. Ona je bila sasvim lepa stvar nekada, a sada se ocene pojklanjaju već od petog razreda i zato imamo hiperprodukciju “vukovaca”. Nisam da se ukine, lepa je nagrada za svestrane, ali ako ne možemo da je primenimo onda bolje da je ukinemo. A završni, prijemni ispiti, njih treba ukinuti. Nisu psiholški i pedagoški opravdani.

Zašto prava elita danas ćuti?

– Pre nekoliko dana bio sam bio akter zanimljive tribine posvećene pitanju uticaja univerzitetske elite na našu društvenu zbilju. Rekao sam da najpre moraju da mi daju rečnik stranih reči i izraza. Jer, takva elita uopšte ne postoji, ako, naravno, termin „elita“ podrazumeva pozitivnu, avangardnu konotaciju. Ja sam oduvek očekivao, podrazumevao čak, da univerzitet a posebno filozofski fakultet, moraju po prirodi stvari biti budno oko, društvena savest u slučajevima kada su ugrožena prava pojedinca, grupe ljudi ili društva.

Međutim, već decenijama gotovo da se ništa u tom smislu ne dešava, jer na nastavno-naučnim većima sedi, čast tihim izuzecima, gomila mediokriteta svojevremeno dovedenih kao mlad kadar da budu još gori od svojih profesora kako ih ne bi ugrožavali i kako bi glasali za njihove predloge. Oni sasvim udobno žive bez odgovornosti i napora, zaštićeni farsičnom „autonomijom univerziteta“, a sa potpisanim referatima za napredovanje. Uticaj i aktivnost elite? Pa, i verske organizacije su društveno aktivnije od univerzitetske i uopšte, kulturne elite!

Novi Sad i cenzura umetnosti u kontekstu kandidature za evropsku prestonicu kulture?

– Ne shvatite me pogrešno, ali da ja odlučujem o tome da li Novom Sadu dodeliti tu prelepu titulu – glasao bih protiv! Kada se setim kojim i kakvim je sve pojedincima i patriotskim udrugama dodeljen novac namenjen kulturi, ponadam se da je to samo ružan i farsičan san! A vrhunac svega je cenzura u 21. veku. Anonimus koji izigrava kulturnog kapoa Srpske Atine sme da zabrani umetnost u mom gradu!? O kakvim on to uvredama verskih osećanja priča? A ko će da štiti moja ateistička prava od agresivnih crkava koje se petljaju u sve pore našeg građanskog života?

Ministar Ivan Tasovac tim povodom i dalje ćuti?

– Kako je moguće da intelektualac i umetnik takvog kalibra kakav je novopridošli ministar mudro ćuti na sve ove događaje; zar je moguće da ne oseća nikakvu potrebu da zaštiti naš ponos i zdrav razum?! Ne očekujem puno, ali sam očekivao da neće ćutati. Pravi se kao da ne zna, to je najgore.

Novi Sad i Srbija nemaju snage za kreativni bunt?

– Trpimo jer je tako svuda. Ne vidim zašto bi to bilo čudno. Istrošena je energija za bunt, umorni smo od nadanja. Nema energije, toliko dugo to traje, a život prolazi pored nas.

Igor Mihaljević

 

Kažnjavanje kao preventiva

Odgovornost sistema i roditelja povodom sve strašnijeg maloletničkog kriminala u Srbiji i NovomSadu?

– Jako kompleksno pitanje, ukratko: loše sistemsko i pravno regulisanje preventivne i kaznene politike u domenu maloletništva, opšta i individualna nesigurnost – egzistencijalna, materijalna, psihološka i svaka druga; nepostojanje starih dobrih reonskih policajaca pozornika, a, nadasve, loš vaspitno-obrazovni sistem, pod kojim najviše podrazumevam neadekvatnu školu i apatične roditelje bez dovoljno vremena za sopstvenu decu. Sistem ne zna šta s maloletnicima da radi: ne mogu da ih zatvaraju, a pametni su, imaju logiku odraslog čoveka, pa to zloupotrebljavaju. Nisam fundamentalista ali mora postojati sistem kažnjavanja maloletnika kao preventiva kriminalu.

Izvor: Dnevnik

2 komentara na Treba reformisati reformatore

  1. Branka kaže:

    „a pametni su, imaju logiku odraslog čoveka, pa to zloupotrebljavaju“…“A završni, prijemni ispiti, njih treba ukinuti“. Zašto mi se čini da su u jednom delu vašeg pisanja deca pametna a u drugom im treba ukinuti prijemni ispit. Veliki je problem poklonjenih ocena sa tim se slažem, ali se nikako ne mogu sa vama složiti da ono što su učili ne mogu polagati na završnom ispitu. Za završni ispit ovakav kakav treba biti ove godine znamo od 5′og razreda i ne vidim zašto bi ga ukidali. Jedino što u svakoj priči protiv ispita, vidim roditelje odlikaša koji se boje da njihova deca na završnom ispitu neće pokazati znanje, već problem poklonjenih ocena.

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

*

code

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*